BOLAGETS PRODUKT ANVÄND VID HJÄRTTRANSPLANTATION I ENGLAND.

(NGM: GTAB B)

Glycorex Transplantation AB (publ.), som är noterat på NGM Equity, meddelar att bolagets produkt Glycosorb®-ABO använts för första gången i England i samband med en blodgruppsinkompatibel hjärttransplantation.

Patienten var ett litet barn, en pojke som vägde 10 kg, som blev behandlad med Glycosorb®-ABO. Pojken, blodgrupp 0, började inom någon dag producera blodgruppsspecifika antikroppar mot det akut transplanterade blodgruppsinkompatibla hjärtat, blodgrupp A. Normalt leder detta till en snabb avstötningsreaktion där det transplanterade hjärtat stöts bort.

Avstötningen förhindrades genom behandlingen med bolagets produkt.

I England genomförs årligen cirka 180 och i Europa drygt 2000 hjärttransplantationer. En omfattande logistik med bland annat specialflygtransporter används för att blodgruppen skall passa med mottagarens. En mer allmän användning av bolagets produkt skulle leda till en förenklad logistik och avsevärda besparingar. Dessutom kan fler transplantationer genomföras eftersom speciellt blodgrupp AB inte alltid kan utnyttjas fullt ut.

Bolagets huvudprodukt Glycosorb®-ABO möjliggör blodgruppsinkompatibla transplantationer, det vill säga transplantationer från givare vars blodgrupp inte är kompatibel med mottagarens. Detta bidrar till att öka antalet transplantationer från närstående givare vid njurtransplantationer.

Möjligheten att bli transplanterad i tid ökar med hjälp av produkten även för akut sjuka lever-, hjärt- och lungpatienter, när man kan transplantera organ oavsett blodgrupp hos givare och mottagare.

Bolagets nyligen introducerade produkt Glycosorb®-ABO, A/B kolonn, underlättar för transplantationscentra att transplantera akuta patienter från avlidna givare, eftersom patienten efter behandlingen kan transplanteras med organ oavsett givarens blodgrupp. Transplantationscentra kan ha produkten i lager för akuta transplantationer, produkten har en hållbarhet på minst ett halvår.

Bolaget har även under det senaste året noterat ett ökat intresse och användning i samband med stamcellstransplantationer.

Behovet av att kunna genomföra fler transplantationer är stort och ökar. Cirka 25 medicinska artiklar över kliniska resultat med produkten har publicerats i olika transplantationstidskrifter. Resultaten är utmärkta och i vissa fall till och med bättre än för blodgruppskompatibla njurtransplantationer. Enligt Professor Gunnar Tydén (Läkarstämman 2009) har antalet blodgruppsinkompatibla njurtransplantationer i Huddinge ökat till cirka 25% av samtliga närstående njurtransplantationer.

Ett ökat antal transplantationer innebär betydande vinster för både patienter och samhälle. Totalkostnaden för alternativ behandling ökar och i exempelvis USA utgör dialyskostnaden nu närmare 10 % av sjukvårdskostnaderna. Situationen är likartad i flera andra länder. Varje njurtransplantation kan spara cirka 5 miljoner kronor jämfört med alternativ behandling och återställer patienten till ett i stort sett normalt friskt liv. Glycosorb®-ABO möjliggör fler transplantationer med hittills utmärkta kliniska resultat.

Produkten möjliggör en specifik borttagning av de antikroppar hos mottagaren som är riktade mot blodgruppsantigen A eller B på det organ som doneras. Behandlingen med produkten har visats vara skonsam med få biverkningar. Detta till skillnad från tidigare befintlig alternativ metodik, vilken utvecklats för andra applikationer och som ospecifikt eliminerar plasmaproteiner, exempelvis viktiga koagulationsproteiner och immunproteiner (plasmabyte), eller ospecifikt eliminerar samtliga typer av antikroppar (proteinkolonner).

För ytterligare information och tidigare pressmeddelanden hänvisas till bolagets hemsida, www.glycorex.se, samt VD Kurt Nilsson (046-286 5230).