Delårsrapport kvartal 1, 2016

(För fullständig rapport se bifogad fil)

Januari – mars 2016 (jämfört med samma period föregående år)

• Nettoomsättning: 9,7 miljoner kronor (7,7)
  • Rörelseresultat före avskrivningar: 2,4 miljoner kronor (-0,8)
  • Rörelseresultat: 1,8 miljoner kronor (-1,4)
  • Resultat efter skatt: 1,8 miljoner kronor (-1,4)
  • Resultat per aktie: 0,03 kronor (-0,02)
  • Bolaget erhöll sin första beställning från Thailand.
  • Totalt tillkom fem nya kunder under kvartalet.
  • Den mexikanska myndigheten gav Bolagets mexikanska distributör tillstånd att importera Glycosorb®-ABO.
  • Antalet försålda enheter av Glycosorb®-ABO ökade med 21 % jämfört med motsvarande period förra året. Försäljningen ökade framförallt i Australien, Frankrike, Holland, Italien, Spanien, Sverige, Singapore och Kanada. Sammantaget ökade försäljningen på samtliga kontinenter där Bolaget är aktivt (Europa, Oceanien, Asien och Nordamerika).

VD har ordet

Under kvartalet såg vi en positiv effekt av det arbete vi påbörjat för att ytterligare stärka vår närvaro på befintliga och nya marknader. Första kvartalet gav ett försäljningsrekord i antal sålda enheter. Nettoomsättningen ökade under perioden till 9,7 MSEK (7,7 MSEK) vilket innebär en omsättningstillväxt på 26 %. Som ett resultat av genomförda besparingsåtgärder under hösten minskade periodens kostnader med cirka 0,6 MSEK jämfört med samma period förra året och periodens resultat blev 1,8 MSEK (-1,4 MSEK). De genomförda besparingsåtgärderna förväntas få full effekt under andra halvåret 2016. Försäljningen ökade framförallt i Australien, Frankrike, Holland, Italien, Spanien, Sverige, Singapore och Kanada. Sammantaget ökade försäljningen på samtliga kontinenter där Bolaget är aktiv (Europa, Oceanien, Asien och Nordamerika).

Under kvartalet tillkom fem nya kunder, varav en i Thailand, vilket innebär att vi nu har sålt till totalt 24 länder.

I Mexiko inledde vi under 2015 ett samarbete med en distributör. Under första kvartalet 2016 erhöll distributören slutligt tillstånd från myndigheten i Mexico att importera Glycosorb®-ABO.

Vi har fortsatt arbetet på våra utvecklingsprojekt inom UBP och autoimmuna sjukdomar och dessa projekt har utvecklats positivt under perioden.

Koncernen - 1 januari – 31 mars 2016

• Nettoomsättningen uppgick till 9,7 MSEK (7,7 MSEK)
  • Rörelseresultat före avskrivningar blev 2,4 MSEK (-0,8 MSEK). Rörelseresultatet uppgick till 1,8 MSEK (-1,4 MSEK). Resultat efter finansiella poster blev 1,8 MSEK (-1,4 MSEK) inkluderat planenlig avskrivning med -0,5 MSEK (-0,5 MSEK) på aktiverad utvecklingskostnad och patent.
  • Periodens resultat blev 1,8 MSEK (-1,4 MSEK) vilket ger ett resultat per aktie om 0,03 SEK (-0,02 SEK).
  • Rörelsekostnaderna, exklusive förändring av lager av färdiga varor, uppgick till -10,0 MSEK (-10,6 MSEK).
  • Periodens kassaflöde (exkl kursdifferens i kortfristig placering) blev -0,9 MSEK (-0,7 MSEK). Investeringar i immateriella anläggningstillgångar uppgick till -1,6 MSEK (-1,3 MSEK), vilket utgör aktivering av kostnader för utveckling av UBP och övrig produktutveckling (se Utveckling av nya produkter nedan). Investeringar i materiella anläggningtillgångar uppgick till -0,1 MSEK (-0,0 MSEK).

Likviditet och finansiering

• Koncernens likvida medel inklusive kortfristig placering var vid utgången av perioden 11,1 MSEK (12,0 MSEK vid årets början).
  • Det egna kapitalet uppgick till 62,1 MSEK (57,9 MSEK), vilket motsvarar 0,93 SEK (0,95 SEK) per aktie. Koncernens soliditet var vid periodens utgång 86,5 % (86,5 %).

• 29 april 2016: Offentliggörandet av årsredovisningen 2015

Kort om Glycorex Transplantation AB

Glycorex Transplantation AB (publ) är ett medicintekniskt företag som bedriver forskning, utveckling, produktion och försäljning framför allt inom området organtransplantation. Företagets huvudprodukt, Glycosorb®-ABO, möjliggör transplantationer över blodgruppsgränserna.

Behandlingen med produkten är idag effektivare än för 10 år sedan. Produkten har kontinuerligt förbättrats och har visat sig vara säker även vid längre behandlingstid per behandling. Idag krävs därmed normalt 3 behandlingar jämfört med 7-10 behandlingar för 10 år sedan och nu kan även patienter med höga nivåer av anti-A/B antikroppar behandlas.

Produkten är en medicinteknisk produkt, en immunoadsorptionskolonn, som är baserad på principen biospecifik interaktion, i det här fallet bindning av blodgruppsspecifika antikroppar till blodgruppsantigen. Produkten används vid en extrakorporal blodbehandling, det vill säga en blodbehandling som sker utanför kroppen. Produkten binder selektivt och reducerar den del av patientens antikroppar som skulle leda till avstötning vid en transplantation. Behandlingen möjliggör transplantationer oavsett blodgrupp hos givare-mottagare, vilket ökar möjligheterna för transplantationer från närstående levande givare, men även vid akuta transplantationer från avlidna givare.

Glycosorb®-ABO användes första gången 2001 vid Huddinge sjukhus. Fram till och med mars 2016 har 149 transplantationscentra i 24 länder behandlat fler än 2 000 patienter med sammantaget utmärkta resultat. Utanför Europa kan speciellt Indien, Turkiet, Mexiko och Kanada bedömas utgöra marknader med betydande potential. Kliniska resultat har presenterats i över 50 artiklar i transplantationstidskrifter och vid internationella/nationella transplantationskongresser.

Se även artikel av G. Tydén, G. Nordén, A.-R. Biglarnia och P. Björk, i Läkartidningen, september 2012.

All produktion sker i egen regi och bedöms kunna öka utan större kostnadsökningar. Försäljningen sker i egen regi och tillsammans med distributörer på utvalda marknader.

Hittills har i huvudsak blodgruppsinkompatibla njurtransplantationer från närstående levande givare genomförts med produkten, men produkten används även vid blodgruppsinkompatibla lever-, hjärt-, lung-, bukspottkörtel- och benmärgstransplantationer.

Produkten är godkänd för klinisk användning i Europa, Australien, Indien, Kanada, Mexiko, Turkiet, Singapore och Israel. Arbete pågår för registrering på fler marknader.

Glycorex Transplantation AB (publ) har sitt säte på Ideon i Lund och är noterat på NGM Equity sedan september 2001.

Kommande informationstillfällen

Årsstämma                                                                    2016-06-08

Delårsrapport januari-juni                                               2016-08-30

Delårsrapport januari-september                                   2016-11-18