Beppe Singers favoritexperiment i nya böcker för skolan och förskolan

Benjamin ”Beppe” Singer, känd från bland annat Hjärnkontoret, har inspirerat hundratusentals barn och unga genom sina tv-program om naturvetenskap och experiment. Han är utbildad kemist och har under flera år arbetat som lärare i kemi och matematik. Snart släpper Beppe, i samarbete med Gothia Fortbildning, två nya böcker –Labba i skolan och Labba i förskolan. I böckerna delar Beppe med sig av sina favoritexperiment inom fysik, kemi, matematik, biologi och teknik. Experiment som är spännande, pedagogiska, häpnadsväckande och roliga – både för elever och pedagoger. De är kopplade till läroplanen för år 4–6 i grundskolan och till läroplanen för förskolan.

– I läroplanerna för grundskolan och förskolan finns tjusiga begrepp som ”kemiska processer” och ”fysikaliska fenomen”. Det kan verka som att kraven på pedagogerna inom de naturvetenskapliga ämnena är stora, men jag menar att det faktiskt inte behöver vara läskigt, jobbigt eller svårt, utan tvärtom riktigt enkelt, roligt och fantasifullt – både för pedagogerna och barnen, säger Beppe.

Varken specialutrustning eller förkunskaper krävs och det finns inga riskmoment.

– Vem som helst kan experimentera i verksamheten, eller i hemmet, om man som förälder vill experimentera tillsammans med sitt barn. Det mesta du behöver finns i ditt eget kök.

Boken Labba i skolan bygger på programserien Labba och boken Labba i förskolan bygger på programserien Tiggy testar. Båda programmen finns på www.ur.se.

Beppe Singer håller även en kvällsföreläsning för förskolan den 13 november, där han inspirerar och demonstrerar några av sina experiment. För mer information, besök www.gothiafortbildning.se.

Se filmen med Beppe där han visar ett av sina favoritexperiment.

Fakta om böckerna
Titel: Labba i skolan - Beppes 40 favoritexperiment med koppling till läroplanen
Författare: Benjamin ”Beppe” Singer
ISBN: 978-91-7205- 879-8
Utgivning: 29 september 2014
Ca pris: 230 kr exkl. moms

Titel: Labba i förskolan - Beppes 40 favoritexperiment med koppling till läroplanen
Författare: Benjamin ”Beppe” Singer
ISBN: 978-91-7205- 963-4
Utgivning: 29 september 2014
Ca pris: 230 kr exkl. moms

Böckerna kan förbeställas i webbutiken på www.gothiafortbildning.se.

Nathalie Parkvall, PR-ansvarig: nathalie.parkvall@gothiafortbildning.se, 08-462 26 77.

Fakta om Gothia Fortbildning
Gothia Fortbildning är en sammanslagning av Gothia Förlag och Fortbildning AB.
Resultatet är en spännande mix av böcker, kurser, konferenser, tidningar och uppdragsutbildningar.

Vi är en stark och expansiv aktör inom kompetensutveckling för professionella inom områdena förskola & skola, medicin & hälsa, socialt arbete & omsorg.

Besök www.gothiafortbildning.se för mer information om oss och om våra produkter.