Digitala verktyg i matematikundervisning ökar motivationen

Det finns många fördelar med att använda digitala verktyg i matematikundervisningen. Eleverna blir mer motiverade och deras matematiska förståelse kan förbättras. Det menar matematiklärarna Helena Kvarnsell och Camilla Askebäck Diaz som skrivit boken Digitala verktyg i matematikundervisningen.

Skolverkets rapport Digital kompetens i förskola, skola och vuxenutbildning (2018) visar att matematikämnet halkar efter de andra ämnena i användning av datorer och andra digitala hjälpmedel. Samtidigt märker Helena Kvarnsell och Camilla Askebäck Diaz ett stort intresse från matematiklärare.

– Det finns ett stort sug bland mattelärare att jobba mer digitalt, säger Helena Kvarnsell som ofta får frågor från kollegor runt om i Sverige om hur de kan arbeta.

Helena Kvarnsell och Camilla Askebäck Diaz har länge arbetat med digitala verktyg i sin undervisning och ser många fördelar. Nu har de skrivit en bok tillsammans där de visar hur matematiklärare kan göra.

– Vi vill tydliggöra hur och varför man ska använda digitala verktyg i matematikundervisningen. Vi visar vad som krävs för att skapa en undervisning där det digitala har sin naturliga plats och hur du organiserar och planerar för det, säger Camilla Askebäck Diaz.

Att använda digitala verktyg gör det ofta enklare att fånga elevernas nyfikenhet, få dem motiverade och att utmana sig själva. Läraren kan lättare upptäcka var eleverna har luckor i sin matematikförståelse. Dessutom skapar det fler tillfällen för eleverna att resonera och kommunicera om matematik och lösa problem med hjälp av begrepp och metoder som de lärt sig. Det bidrar till att eleverna utvecklar sin matematiska förståelse och sitt lärande.

– Det är det vi vill åstadkomma. Vi vill utveckla vår undervisning med elevernas bästa framför ögonen. Och de digitala verktygen ger oss bättre förutsättningar att göra det, säger Helena Kvarnsell och Camilla Askebäck Diaz.

Om författarna
Helena Kvarnsell är lärare i matematik, NO och teknik samt förstelärare. Helena föreläser om bland annat digitalisering och bloggar om att vara lärare inom matematik, NO och teknik. Hon har tidigare skrivt böckerna Jobba smart – din vägledning som lärare och tillsammans med Håkan Fleischer Digitalisering som lyfter skolan, Gothia Fortbildning.

Camilla Askebäck Diaz är lärare i matematik och NO samt förstelärare i digitala verktyg. 2016 vann Camilla Lärarpriset från Sydsvenska Handelskammaren och fick Guldäpplet 2019. Hon föreläser kring digitalisering och har skrivit boken Surfplatta i undervisningen tillsammans med Lena Gällhagen, Natur & Kultur. Camilla är även ämnesspanare för Lärarnas Riksförbund.

Om boken
Titel: Digitala verktyg i matematikundervisningen
Utgivning: 21 oktober 2020
ISBN: 978-91-7741-215-1
Sidor: 112
Pris: 260 kr exkl moms.
Boken finns hos bokhandlare på nätet och i butik samt på www.gothiafortbildning.se

Helén Kim
Projektledare Marknad
helen.kim@gothiafortbildning.se

Snabbfakta

Helena Kvarnsell och Camilla Askebäck Diaz ger ut boken Digitala verktyg i matematikundervisningen.
Digitala verktyg i matematikundervisningen ökar motivationen

Citat

De digitala verktygen ger oss bättre förutsättningar att utveckla matematikundervisningen.
Helena Kvarnsell, lärare i matematik, teknik och NO.
Vi visar vad som krävs för att skapa en undervisning där det digitala har sin naturliga plats och hur du organiserar och planerar för det.
Camilla Askebäck Diaz, lärare i matematik och NO.