"Mötet med nyanlända" - ny konkret handbok om att ta emot och undervisa nyanlända elever

Hur kan man som lärare organisera, inkludera och arbeta pedagogiskt med nyanlända? Vilka resurser behövs för att ge dem en god utbildning? Hur håller man kontakt med elevernas familjer när ett gemensamt språk saknas? Aktuella och komplexa frågor som lärare brottas med idag. Läraren Tiia Ojala räds inte att ge konkreta förslag i sin nya handbok Mötet med nyanlända – vägen till en framgångsrik skolgång.

Mötet med nyanlända är en ny handbok som är så enkelt och överskådligt upplagd att den i princip kan användas som uppslagsbok. Tiia Ojala, som länge har arbetat som lärare i svenska som andraspråk, beskriver hur man kan skapa en tydlig organisation och konkreta rutiner vid mottagandet av nyanlända elever.

Handboken är uppdelad i fem delar: organisation, inkludering, pedagogik, hemmet samt elevhälsa. Varje del har ett antal kapitel som alla kopplas till läroplan och styrdokument och går igenom allt från kartläggning och övergången från förberedelseklass till ordinarie undervisning till social inkludering, kulturkrockar, språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt samt inlärningssvårigheter.

I sin bok refererar Tiia Ojala ofta till sina egna erfarenheter och reflektioner och ger också konkreta exempel. Hon flyttade själv till Sverige som 20-åring och hamnade först som inneboende hos en syrisk man i Skärholmen utanför Stockholm. Hon berättar att världen öppnade sig och att människor från jordens alla hörn välkomnade henne, men det var inte alltid så lätt.

– Man kämpar med mycket nytt och det krävs mycket styrka och tålamod för att orka. Språket och kulturen kan skapa bekymmer samtidigt som man strävar efter att känna samhörighet med det nya landet. Mina erfarenheter och insikter om hur det är att vara nyanländ ledde till att jag till slut blev lärare i svenska som andraspråk, säger Tiia Ojala, som numera är verksam som föreläsare och läromedelsförfattare.

Tiia Ojala är aktuell som föredragshållare på två stora konferenser i april. Den 27 april föreläser hon under rubriken ”Ta emot & inkludera nyanlända elever” på SETT 2016, Kistamässan utanför Stockholm. Den 4 april finns hon bland föredragshållarna på Flerspråkighet i fokus, Stockholms universitet, Aula Magna.

Titel: Mötet med nyanlända – vägen till en framgångsrik skolgång

Författare: Tiia Ojala
ISBN: 978-91-8809-940-2
Utgivning: slutet av april 2016
Omfång: cirka 160 sidor
Cirkapris: 220 kr exkl. moms
Boken ingår i serien Samlad kunskap för skolan och vänder sig till alla lärare som möter och undervisar nyanlända elever. Den kan köpas hos Bokus.se, Adlibris.se samt i webbutiken på gothiafortbildning.se.

Om författaren
Tiia Ojala är fil.mag. och lärare i svenska som andraspråk med erfarenhet av att undervisa nyanlända i alla åldrar. Hon har arbetat som förstelärare och lärare för nyanlända elever. På en grundskola i Södertälje hade hon också uppdraget att organisera nyanländas lärande. Nu är hon egenföretagare, frilansande lärare, föreläsare samt läromedelsförfattare. Hon driver också bloggen multikultiskola.blogspot.se.

För mer information om Tiia Ojala, hennes bok, intervjutider, pressbilder eller konferensen Flerspråkighet i fokus var vänlig kontakta:
pia.leufstedt@gothiafortbildning.se

Fakta om Gothia Fortbildning
Gothia Fortbildning erbjuder kompetensutveckling för dem som arbetar inom skola, vård och omsorg. Vi ger ut tidningar, böcker och broschyrer samt arrangerar kurser, konferenser och uppdragsutbildningar. Vår verksamhet bygger på vetenskap och beprövad erfarenhet. Målet är att sprida kunskap som inspirerar och gör nytta. Besök www.gothiafortbildning.se för mer information om oss och om våra produkter.