Ny bok om psykiatrisk tvångsvård, med kliniska riktlinjer för vård och behandling

Psykiatrisk tvångsvård är så gott som ständigt under utredning, granskad av myndigheter och media. Det är viktigt att den psykiatriska tvångsvården sker både på ett rättssäkert och humant sätt; det handlar om allvarligt psykiskt stördas vård- och omsorgsbehov. Samtidigt som tvångsvård kan rädda liv handlar det om makt- och myndighetsutövning, som i en del fall kan sätta djupa spår hos den tvångsvårdade.

Den nya boken Psykiatrisk tvångsvård, kliniska riktlinjer för vård och behandling tar upp tvångsvård enligt LPT (lagen om psykiatrisk tvångsvård) och beskriver noggrant juridiken kring denna vård. Den lyfter också fram etik, bemötande, dialog och patientmedverkan.

Boken är kronologiskt uppbyggd och följer patientens väg från hemmet till utslussning och i en del fall öppen psykiatrisk tvångsvård.

Boken vänder sig i första hand till personal inom psykiatrisk vård. Även personal inom primärvård och socialtjänst, samt studerande har utbyte av boken, liksom patienter och anhöriga.

Svenska Psykiatriska Föreningen har sedan 1996 utformat kliniska riktlinjer för en rad psykiatriska områden.
Psykiatrisk tvångsvård – kliniska riktlinjer för vård och behandling är den trettonde skriften i serien Svensk Psykiatri.

Med anledningen av utgivningen av Psykiatrisk tvångsvård - kliniska riktlinjer för vård och behandling erbjuder Gothia Fortbildning en seminariedag där erfarna och kunniga personer talar om juridiska och etiska aspekter kring psykiatrisk tvångsvård. Flera av riktlinjernas författare medverkar under dagen.

Titel: Psykiatrisk tvångsvård, kliniska riktlinjer för vård och behandling
Författare: Svenska Psykiatriska Föreningen
ISBN: 978-91-7205-947-4
Utgivningsår: 2013
Omfång: 112 sidor
Ca pris: 170 kr ex. moms

Kontaktperson David Olsson, kommunikatör: david.olsson@gothiafortbildning.se, 08-462 26 75.