Nya appen Ingredienslexikon – smart verktyg för dig som behöver vara säker på matens innehåll

Finns det sojaprotein i E426? Innehåller glutamat gluten? Nu lanseras appen som ger dig svaren. Du får snabbt reda på om ett livsmedel innehåller gluten, laktos, mjölk- eller sojaprotein. Sök upp ett livsmedel eller en ingrediens och läs informationen direkt, alternativt låt appen matcha ett livsmedel mot dina förinlagda intoleransprofiler.

Appen är helt baserad på boken Ingredienslexikon som är utgiven av Celiakiförbundet och Gothia Fortbildning och omfattar 1 100 livsmedel. Precis som i boken kan du enkelt slå upp ingredienser, tillsatser och beteckningar som rör mat och livsmedel.

En smart sökfunktion hjälper dig att hitta det du letar efter, eller filtrerar listan enligt din anpassade profil. Till varje uppslagsord ges en förklaring och eventuell funktion. Du får också information om ingrediensen innehåller gluten, laktos, mjölk- eller sojaprotein.

Appen är säker och enkel; ingen information skickas vidare, profiler och sökningar görs endast i din telefon och det behöves inte någon internetuppkoppling för användning.

Appen Ingredienslexikon är användbar både i mataffären, på restaurangen och i köket. Den riktar sig främst till dig som måste undvika gluten, laktos, mjölkprotein eller sojaprotein för egen eller annan persons hälsa och välbefinnande, men den passar även den medvetne och intresserade konsumenten. För storköksansvariga och kökspersonal är appen ett självklart verktyg.

Företaget Trygg Mat har utvecklat appen i samarbete med Celiakiförbundet och Gothia Fortbildning.

Appen är tillgänglig för både Android och Apple iOS och kostar 28 kr.

Ladda ner appen här: Google Play  eller AppStore.

För mer information om appen, besök www.tryggmat.se.

För mer information om boken Ingredienslexikon (2012), besök www.gothiafortbildning.se

Sofia Skantze, VD, Trygg Mat, 076-775 86 88, sofia@tryggmat.se

Nathalie Parkvall, marknads- och PR-ansvarig, Gothia Fortbildning, 08-462 26 77, nathalie.parkvall@gothiafortbildning.se