”Vägen ut ur kriminalitet” av Martin Lardén – hur samhället blir tryggare med humanare kriminalvård

Martin Lardén är leg. psykolog och chef för Kriminalvårdens behandlingsverksamhet och har lång erfarenhet av behandling, handledning, forskning och metodutveckling för att förebygga återfall i brott. Nu kommer hans bok Vägen ut ur kriminalitet.
Jag vill öka kunskapen om hur vi kan vägleda någon ur kriminalitet och varför den metoden ger bättre resultat både för samhället och klienten, säger Martin Lardén.

Vägen ut ur kriminalitet beskriver bakgrunden till kriminalitet men fokus ligger på hur man kan bryta ett destruktivt liv; olika tekniker och metoder för hur man kan motivera, vägleda och stödja klienter att ta sig igenom ett förändringsarbete. Boken innehåller också fallbeskrivningar som bygger på autentiska fall för att visa hur det i samtal kan gå till. Att lämna ett kriminellt liv bakom sig är en lång process kantad av hinder och svårigheter. Behandlingsprogram och andra återfallsförebyggande insatser kan vara till hjälp för att börja etablera ett nytt liv. Men för att lyckas kommer man att behöva fortsatt stöd. Det handlar om att lära klienten nya sätt att tänka, handla och ta kontrollen över sina känslor för att bygga upp och behålla ett nytt liv. En förändring vi når med ökad kunskap, motivation, styrka och uthållighet.

Trots att vi dagligen hör starka röster om hårdare tag, så finns det så många som förstår att vi inte kan få människor att bli lagliga samhällsmedborgare om vi inte bemöter dem med humanitet och omtanke. Jag menar att vi gör det genom att vägleda personerna ut ur kriminalitet, säger Martin Lardén.

Vägen ut ur kriminalitet vänder sig till psykologer, socialsekreterare, kuratorer, beteendevetare, behandlingsassistenter och frivilligengagerade.

Om författaren
Martin Lardén är leg. psykolog med lång erfarenhet av behandling, handledning, forskning och metodutveckling för att förebygga återfall i brott. Han är sedan 2008 chef för Kriminalvårdens behandlingsverksamhet och har tidigare arbetat med unga lagöverträdare. Han har varit med och byggt upp en stark organisation för Kriminalvårdens återfallsförebyggande behandlingsprogram och deras utbildade behandlare finns idag på alla anstalter och frivårdskontor.

Han är doktorand på institutionen för klinisk neurovetenskap på Karolinska Institutet och skriver en avhandling om behandling av unga män som begått våldsbrott. Avhandlingen handlar om hur behandling kan läggas upp och om svårigheterna med att utvärdera behandlingar som syftar till att minska återfall i brott.

Om boken
Titel: Vägen ut ur kriminalitet
Utgivning: 14 september 2020
ISBN: 978-91-7741-166-6
Sidor: 208
Pris: 285 kronor exkl. moms

Boken finns hos bokhandlare på nätet och i butik samt på www.gothiafortbildning.se

Pia Leufstedt
Projektledare Marknad Vård & Omsorg
pia.leufstedt@gothiafortbildning.se
072-050 39 04

Gothia Fortbildning erbjuder kompetensutveckling för de som arbetar inom förskola, skola, vård och omsorg. Vi ger ut tidningar, böcker, broschyrer och digitala tjänster samt arrangerar kurser, konferenser och uppdragsutbildningar. Vår verksamhet bygger på vetenskap och beprövad erfarenhet. Målet är att sprida kunskap som inspirerar och gör nytta.​

Snabbfakta

Martin Lardén är leg. psykolog och chef för Kriminalvårdens behandlingsverksamhet och har lång erfarenhet av behandling och metodutveckling för att förebygga återfall i brott. Nu kommer hans bok Vägen ut ur kriminalitet (Gothia Fortbildning).

Citat

Martin Lardén