Graninge och Kramfors genomför strukturaffär

Graninge och Kramfors genomför strukturaffär Graninge AB säljer 25 procent av aktierna i Kramfors Fjärrvärme till Kramfors Energiverk för 10 miljoner kr. Samtidigt köper Graninge elnätet i Nyland av Kramfors Energiverk för 9 miljoner kr. Dessutom säljer Graninge nio procent av aktierna i Kramfors Energiverk till Kramfors Kommunhus för sju miljoner kr. Detta är innebörden av en strukturaffär, som parterna enats om. Affären skall enligt planerna vara genomförd till årsskiftet, 1 januari 2002. En förutsättning är godkännade av kommunfullmäktige i Kramfors. Det väntas ske vid sammanträdet i december. P-O Näsström, styrelsens ordförande i Kramfors Energiverk, tycker att det är en bra affär för Kramfors kommun: -- Kramfors Energiverk fokuserar nu på fjärrvärme- och eldistribution i Kramfors. Lars Enslöf, Graninges VD och koncernchef, anser att Graninge nu konsoliderar energirörelsen genom försäljning av aktier där Graninge inte har majoritetsägande: -- Samtidigt kan vi med förvärvet av elnätet i Nyland ytterligare effektivisera vår nätverksamhet. Det är ett eget koncessionsområde med knappt 600 nätkunder som idag ligger som en ö i Graninge Energinäts koncessionsområde. -- Vi fortsätter energisamarbetet i andra former t ex genom köp och försäljning av tjänster mellan Graninge och kommunens energiföretag. Ytterligare information: Anders Strandh, VD i AB Kramfors Energiverk, 0612-80270, 070-6454749 Hans Norberg, VD i Graninge Nät AB, 08-753 6856 Kalle Karlsson, Graninges informationschef, 08-753 6860 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/22/20011122BIT00940/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/22/20011122BIT00940/bit0001.pdf