Oacceptabla förhållanden på IKEA företaget Swedwood

IKEA:s helägda industrigrupp Swedwood har etablerat en fabrik i Danville, USA. Enligt GS uppfattning följer inte IKEA det globala ramavtalet de tecknat med BWI. – Det är inte okej att man behandlar sina anställda som man gör och att facket inte får möjlighet att komma in på företaget är ju skrämmande, säger GS förbundsordförande Per-Olof Sjöö.

IKEA tecknade 1998 ett globalt ramavtal med Building and Wood Workers International, BWI, som även innefattar underleverantörer. Ramavtalet innebär att företaget förbinder sig att följa ILO s kärnkonventioner, bland annat erkänna de anställdas rätt att organisera sig och att respektera fackliga rättigheter.

– Dessutom anser vi att IKEAs agerande inte följer OECDs riktlinjer för multinationella företag och att ILOs grundläggande normer om arbetstagarnas fria förenings- och förhandlingsrätt ignoreras, säger Per-Olof Sjöö.

Har det svenskägda storföretaget IKEA, som tidigare värnat miljö och goda anställningsvillkor, gjort ett nytt antifackligt vägval?

Läs hela artikeln på: www.gsfacket.se

För mer information kontakta: Anette Vahlne, press och kommunikationsansvarig 010-470 83 58