Guideline meddelar om nedskrivning av tillgångar i dotterbolag

(NGM : GODT) Stockholm, 14 februari, Guideline Technology AB (publ), noterat på NGM Equity, meddelar att bolaget skriver ned tillgångar i dotterbolagen Guideline AB och Datawell Energy Services AB.

Under senare delen av räkenskapsåret 2011 har Guideline gemensamt med ledningen för ABEM utvärderat tekniken för positionsbestämning av borr samt hydraulisk bergsspräckning och dess kommersiella potential inom tänkbara applikationsområden. Utvärderingen har skett i nära samarbete med universitet och högskolor. Utredningen har inte identifierat några uppenbara kommersiella tillämpningsområden för teknologin i dess nuvarande utvecklingsstadie. Då Guideline inte avser investera i ytterligare tester och utveckling har Guideline beslutat om nedskrivning av immateriella tillgångar inklusive patent i dotterbolagen Guideline AB och Datawell Energy Services AB. Resultatet för räkenskapsåret 2011 påverkas negativt med 3,3 Mkr som en engångseffekt.

Kjell Husby, Ordförande, Guideline Technology, tel. +46- 70-954 79 97

Guideline Technology AB (publ) verkar inom geoteknologi med tre  verksamhetsområden. Affärsområdet Guideline utvecklar och marknadsför teknologi inom mikroseismik för identifikation av objekt och strukturer under mark. Inom affärsområdet Guideline finns samriskbolaget SPC Technology i vilket Guideline äger 50,1%. Affärsområdet MALÅ Geoscience utvecklar och säljer produkter och lösningar inom området markradar. Affärsområdet ABEM Instrument utvecklar och säljer produkter och lösningar inom området resistivitet och seismisk visualisering. Guidelines aktie är noterad på NGM Equity.