• Gunnebo/

Banksäkerhet, kontanthantering, säker förvaring, tillträdeskontroll och service i fokus för Gunnebo

Säkerhetskoncernen Gunnebo meddelar på sin Kapitalmarknadsdag i Stockholm att banker och andra kunder som hanterar stora mängder kontanter, kunder i behov av Säker Förvaring och Tillträdeskontroll kommer att vara i fokus framöver. Därutöver ämnar Koncernen att lyfta fram och vidareutveckla den redan idag framgångsrika serviceaffären.

Under våren 2009 meddelade Koncernens då nytillträdde VD och koncernchef Per Borgvall att han, inom ramen för åtgärdsprogrammet ”Get It Right”, hade för avsikt att göra en strategisk översyn av Koncernens verksamhet med start hösten 2009. ”Redan i ett tidigt skede av genomgången av Koncernens affärer var det tydligt att banksäkerhet och kontanthantering är något som vi är bra på, gör lönsamma affärer inom och har god potential att utveckla. Då tänker jag inte minst på vårt serviceerbjudande,” säger Gunnebos VD och koncernchef Per Borgvall. ”Därutöver står det klart att vi kommer satsa mer offensivt på en global produkt- och systemförsäljning inom Säker Förvaring och Tillträdeskontroll.” Arbetet med den strategiska översynen av Koncernens verksamhet kommer att fortsätta under första halvåret 2010. Resultat kommer att rapporteras till marknaden löpande. ”Jag ser att Gunnebo i grunden har en för bred produktportfölj men ett starkt marknads-erbjudande på tillväxtmarknader inom säkerhet. Men för att få upp Koncernens lönsamhet måste vi identifiera var de lönsamma affärerna finns, och hur vi ska anpassa koncernens marknadserbjudande för att ta största möjliga del av den kakan”, säger Per Borgvall. GUNNEBO AB (publ) Group Communications För mer information, vänligen kontakta: Per Borgvall, VD och koncernchef Gunnebo AB, tel. 031-83 68 00, eller Karin Wallström, Informationschef Gunnebo AB, tel. 031-83 68 06, mobil: 0708-28 33 39, eller e-post: karin.wallstrom@gunnebo.com www.gunnebo.com Informationen är sådan som Gunnebo ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 11 februari 2010 kl. 09.30.