• Gunnebo/

Gunnebo etablerar bolag i Kina och satsar ytterligare i Indien, Indonesien och Mellanöstern

Säkerhetskoncernen Gunnebo meddelar på sin Kapitalmarknadsdag i Stockholm att Koncernen etablerar bolag i Kina under 2010. Samtidigt planerar Koncernen att satsa ytterligare på de befintliga säljbolagen i Indien, Indonesien och i Mellanöstern.

Satsningarna är en del av åtgärdsprogrammet ”Get It Right” och görs för att öka Koncernens närvaro på dessa viktiga tillväxtmarknader. ”Gunnebo gör redan idag affärer i Kina inom såväl inköp som försäljning”, kommenterar Gunnebos VD och koncernchef Per Borgvall. ”Med ett eget bolag på plats kan vi samla alla aktiviteter under Gunnebo-varumärket och vidareutveckla affären och samtidigt etablera en produktionsplattform. Kina är en mycket intressant marknad för oss och vårt produktutbud inom affärsenhet Bank och produktområdet Tillträdeskontroll ligger helt rätt i tiden”. Initialt kommer Gunnebos kinesiska verksamhet att utgå från Shanghai och fokusera på inköp, produktion och försäljning. ”Inköps- och produktionsfunktionerna kommer att arbetar för hela Koncernen och kommer därför att bidra till att stärka Gunnebos globala konkurrenskraft. ”, säger Per Borgvall. Tills vidare kommer Kina-satsningen att ledas av Koncernens VD och koncernchef Per Borgvall, men rekrytering av en landschef pågår. ”Vi har redan Kundcenter i Indien, Indonesien och Mellanöstern/Dubai, men ser att det finns god potential att öka vår marknadsnärvaro och försäljning på dessa marknader. Inom ramen för den strategiska översynen som pågår i Koncernen kommer vi därför att satsa ytterligare på dessa marknader”, säger Per Borgvall. GUNNEBO AB (publ) Group Communications För mer information, vänligen kontakta: Per Borgvall, VD och koncernchef Gunnebo AB, tel. 031-83 68 00, eller Karin Wallström, Informationschef Gunnebo AB, tel. 031-83 68 06, mobil: 0708-28 33 39, eller e-post: karin.wallstrom@gunnebo.com www.gunnebo.com Informationen är sådan som Gunnebo ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 11 februari 2010 kl. 09.33.