Gunnebo förvärvar finskt säkerhetsföretag

Gunnebo förvärvar finskt säkerhetsföretag Gunnebo Perimeter Protection har genom sitt finska bolag Polaraidat Oy förvärvat det finska bolaget Nurmi Trade Oy med verksamhet inom utomhus områdesskydd. Nurmi Trade med kontor i Kemi har nio anställda inom försäljning och installation och omsätter ca 6,5 MFIM (ca 10 MSEK). Nurmi Trade har en stark marknadsposition i norra Finland och kompletterar därmed väl Polaraidat som främst agerar i södra Finland. Polaraidat Oy har på senare tid haft en mycket stark utveckling. Genom Polaraidats expansion och förvärvet av Nurmi Trade är Gunnebo Perimeter Protection nu en av de ledande leverantörerna i Finland av system för utomhus områdesskydd. GUNNEBO AB (publ) Information För ytterligare information vänligen kontakta: Sven Boëthius, VD, Gunnebo Perimeter Protection, tel. 031-29 87 09 alt. mbl. 0706-23 80 55, eller Janerik Dimming, Informationsdirektör Gunnebo AB, tel. 031-83 68 03 alt. mbl. 0705-83 68 03, e-mail janerik.dimming@gunnebo.se www.gunnebo.se Gunnebo är idag en internationellt snabbväxande säkerhetskoncern med 96 bolag fördelade på 30 olika länder. Försäljningen till ytterligare ca hundra marknader sker genom agenter och distributörer. Omsättningen på årsbasis är ca 6 700 Mkr. Gunnebo förfogar över fyra av världens ledande varumärken inom säkerhet: Chubb Safes, Fichet-Bauche, Rosengrens och Garny. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/21/20011121BIT00350/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/21/20011121BIT00350/bit0002.pdf

Gunnebo-koncernen är en ledande global säkerhetsleverantör av hållbara säkerhetsprodukter, tjänster och mjukvara till detaljhandel, kollektivtrafik, offentliga och kommersiella byggnader, industri och högriskanläggningar samt bank. Gunnebo har verksamhet i fyra affärsområden: Safe Storage (36 procent av koncernens försäljning), Cash Management (21 procent), Entrance Control (20 procent) och Integrated Security (23 procent). Under 2018 hade koncernen en omsättning om 5 100 Mkr och 4 500 anställda i 25 länder i Europa, Mellanöstern, Afrika, Asia-Pacific och Amerika.