Gunnebo och Luftfartsverket skriver treårigt ramavtal - första året beräknas omsätta 10 MSEK Säkerhetskoncernen Gunnebo har via sitt dotterbolag Gunnebo Protection skrivit ett treårigt ramavtal med Luftfartsverket avseende säkerhetsstängsel, grindar och montage till Arlanda och Bromma flygplatser. Säkerhetsstängslet som skall installeras är Gunnebo Secure, ett svetsat stängsel tillverkat vid Gunnebo Perimeter Protections tyska företag Wego. Utöver säkerhetskrav i enlighet med kommande nya EU-normer, har även estetiska övervägande varit avgörande vid valet av Gunnebo Secure. Ramavtalet, som är ett led i Luftfartsverkets satsning på ett tryggare resande, har möjlighet att förlängas ytterligare. På sikt kommer Luftfartsverkets samtliga 19 flygplatser att upprustas till kommande EU- normer. "Vi är väl förberedda för att möta en större efterfrågan från såväl svenska som övriga europeiska flygplatser när de nya EU-normerna beräknas träda i kraft till sommaren" säger Sven Boëthius, divisionschef Gunnebo Perimeter Protection. GUNNEBO AB (publ) Information Sven Boëthius, divisionschef för Gunnebo Perimeter Protection, mobiltelefon: +31 651 531 683, eller Janerik Dimming, informationsdirektör i Gunnebo AB, telefon: 031-83 68 03, mobiltelefon: 0705-83 68 03 eller e-mail: janerik.dimming@gunnebo.se www.gunnebo.se Gunnebo är idag en internationellt snabbväxande säkerhetskoncern med 106 bolag fördelade på 32 länder. Försäljningen till ytterligare ca hundra marknader sker genom agenter och distributörer. Omsättningen på årsbasis är ca 7 300 Mkr. Gunnebos säkerhetsverksamhet omfattar i huvudsak brand och inbrottsskyddande skåp, säkerhetsprodukter för banker och kontanthantering, elektroniska säkerhetssystem, brandskydd, säkerhetsen tréer och passagekontrollsystem, larmcentraler samt yttre och inre områ desskydd. Gunnebo förfogar över några av världens ledande varumärken inom säkerhet: Chubb Safes, Fichet-Bauche, Rosengrens, Ritzenthaler, Garny och Leicher. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/08/20030408BIT00810/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/08/20030408BIT00810/wkr0002.pdf

Gunnebokoncernen bedriver verksamhet i hela världen och tillhandahåller innovativa produkter, mjukvara och tjänster för att kontrollera flödet av värdesaker, kontanter och människor. Gunnebo erbjuder lösningar inom tillträdeskontroll, säker förvaring, kontanthantering och integrerad säkerhet till kunder som främst är verksamma inom detaljhandeln, kollektivtrafik, offentliga och kommersiella byggnader, industri och högriskanläggningar och bank. Koncernen har en omsättning på 5 500 Mkr och är noteradpå NASDAQ Stockholm.