Gunnebo tecknar tunnelbaneorder i Kina till ett värde av 16 Mkr

Säkerhetskoncernen Gunnebo har tecknat en order till kinesiska Shenzhen Metro värd 16 Mkr.

Shenzhen Metro har, genom sin systemsintegratör, tecknat avtal med Gunnebo om leverans av ”metro flap-gates”, speciellt utvecklade för att hantera höga passagerarflöden på ett säkert sätt vid tunnelbanestationer som har ett automatiserat system för biljett-hanteringen. Gunnebo ska leverera runt 400 snabbslussar för in- och utpassering till linje 5 under 2010. “Den kinesiska tunnelbanemarknaden är under stark tillväxt och jag är stolt over att Shenzhen Metro har vänt sig till Gunnebo för denna prestigefulla order,” säger Gunnebos VD och koncernchef Per Borgvall. “Gunnebos långa erfarenhet och av att leverera lösningar inom tillträdeskontroll till tunnelbanor var avgörande vid valet av leverantör. Med ett eget bolag på plats i Kina kommer Gunnebo att kunna vara ännu mer aktiv på denna tillväxtmarknad. Vi ser redan idag goda möjligheter att utveckla den redan idag lönsamma och framgångsrika affären mot tunnelbanor i Kina”, säger Per Borgvall. Snabbslussarna som Gunnebo kommer att leverera är optimerade för att hantera höga flöden, vara tillförlitliga och ha en lång hållbarhet. De utvecklades för några år sedan åt tunnelbane-systemet KCRC i Hong Kong och har sedan installerats i stora kvantiteter också vid tunnelbanelinjer i Beijing och Shanghai samt vid ett flertal andra infrastrukturella satsningar i Kina. GUNNEBO AB (publ) Group Communications För mer information, vänligen kontakta: Per Borgvall, VD och koncernchef Gunnebo AB, tel. 031-83 68 00, eller Karin Wallström, Informationschef Gunnebo AB, tel. 031-83 68 06, mobil: 0708-28 33 39, eller e-post: karin.wallstrom@gunnebo.com www.gunnebo.com Informationen är sådan som Gunnebo ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 11 februari 2010 kl. 09.37.