Sammanfattning från Gunnebos kapitalmarknadsdag den 11 februari 2010

Säkerhetskoncernen Gunnebos kapitalmarknadsdag har idag ägt rum i Stockholm och gästades av ett 50-tal analytiker, fondförvaltare, investerare och journalister. På agendan stod en uppdatering av koncernens åtgärdsprogram för ökad lönsamhet – ”Get It Right” – som bland annat innefattar en strategisk översyn av Koncernens verksamhet.

Kapitalmarknadsdagen inleddes med en presentation av bokslutskommuniké för 2009. ”Åtgärdsprogrammet ”Get It Right” fortlöper enligt plan. Ett resultat av det är utfallet av det operativa kassaflödet för helåret, som blev 683 Mkr (255)”, sade Gunnebos VD och koncernchef Per Borgvall. ”Under året minskade nettolåneskulden till 1 048 Mkr (1 967) och skuldsättningsgraden till 0,7 (1,8). Vi har också framgångsrikt genomfört en företrädesemission som inbringade 490 Mkr samt säkerställt Koncernens långfristiga finansiering”. ”Marknadsmässigt har försäljningen inom affärsenhet Bank varit stabil under året. I övrigt har konjunkturutvecklingen på koncernens huvudmarknader varit svag”. Temat för kapitalmarknadsdagen 2010 var en genomgång det åtgärdsprogram för ökad lönsamhet som initierades under 2009, ”Get It Right”, med fokus på: Kassaflöde Förbättrade marginaler Ledningsstruktur Kostnadsbesparingar Strategisk översyn av Koncernens verksamhet Refinansiering VD och koncernchef Per Borgvall inledde kapitalmarknadsdagen med en genomgång av vad den strategiska översynen av Koncernens verksamhet resulterat i så långt samt en presentation av Koncernens exekutiva ledningsgrupp: ”Vi kommer att satsa på utveckling av våra befintliga affärer på tillväxtmarknaderna i Indien, Indonesien och Mellanöstern, samt etablera ett eget bolag i Kina med ansvar för produktion, inköp och försäljning.” ”Det står också klart att vi även i fortsättningen kommer att fokusera våra affärer mot banksektorn och andra kunder som hanterar stora mängder kontanter samt till kunder i behov av Säker Förvaring och Tillträdeskontroll. Därutöver ämnar Koncernen att lyfta fram och vidareutveckla den redan idag framgångsrika serviceaffären.” ”Gunnebo har sedan juni 2009 en exekutiv ledningsgrupp på plats med fokus på affären. Jag vill speciellt hälsa Thomas Heim, som kommer att tillträda posten som SvP Region North Europe och Landschef för Gunnebo Tyskland och Österrike den 1 april, välkommen”. Därefter presenterade Tomas Wängberg, SvP Operations, initiativ som tagits med syfte att minska Koncernens fasta kostnader och leda till förbättrade marginaler. ”Under hösten har det initierats en processöversyn av hela Gunnebos verksamhet, från marknadskrav till leverans och eftermarknadsservice. Beslutet att öppna egen verksamhet med bland annat inköp och produktion i Kina är en del av den översynen. En annan del är beslutet att är att avveckla tillverkningen vid Koncernens fabrik i Mora och delvis flytta produktionen till lågkostnadsländer. De fackliga förhandlingarna är nu avslutade och fabriken kommer att stänga under sommaren 2010. Under dagen meddelade vi även att förhandlingar om att lägga ner tillverkningen vid fabriken i Kempston/Bedford, Storbritannien har inletts.” ”På några års sikt räknar vi med att spara 10-15 procent av kostnaderna inom den industriella plattformen genom att fokusera på våra processer. Ett exempel på en sådan åtgärd är det globala logistikavtal som Gunnebo tecknade i slutet av 2009 med fyra stora logistikleverantörer, Agility, DHL, DSV och Schenker. Det innebär att Koncernen gått från över 80 lokala speditörer till fyra globala. Förutom kostnadsbesparingar har vi också höjt kvaliteten genom hela logistikprocessen väsentligt.” Gunnebos CFO Hans af Sillén avslutade kapitalmarknadsdagen 2010 med att ge en uppdaterad översyn av koncernens finanser, med fokus på kassaflöde. ” Det förbättrade kassaflödet är till större del ett resultat av mer än 300 stora och små aktiviteter i hela koncernen, till exempel att minska förfallna kundfordringar, anpassa lagervolymer utefter rådande marknadsförhållanden, öka andelen förskottsbetalningar från våra kunder och samtidigt anpassa betalningsvillkoren till våra egna leverantörer. Tillsammans har dessa aktiviteter genererat 290 Mkr i operativt kassaflöde under året.” ”Det förbättrade kassaflödet har, tillsammans med nettotillskottet från nyemissionen på 490 Mkr, bidragit till att skuldsättningsgraden minskat från 1,8 till 0,7.” ”Koncernens huvudsakliga långfristiga finansiering säkerställdes i under hösten 2009 i och med ett förnyat syndikerat lån om 180 miljoner euro. Under 2010 kommer även en långfristig ersättning till förlagslån på 300 Mkr att komma på plats.” Under dagen släpptes fem pressreleaser med följande rubriker: Gunnebo har erhållit order värd 280 Mkr från centralbank i Afrika/Mellanöstern Gunnebo tecknar tunnelbaneorder i Kina till ett värde av 16 Mkr Banksäkerhet, kontanthantering, säker förvaring, tillträdeskontroll och service i fokus för Gunnebo Gunnebo etablerar bolag i Kina och satsar ytterligare i Indien, Indonesien och Mellanöstern Gunnebo planerar att stänga tillverkningen i Kempston, Storbritannien En webcast av de presentationer som gjordes under dagen finns, tillsammans med visat presentationsmaterial, tillgängligt på Gunnebos hemsida, www.gunnebo.com , från lunchtid den 12 februari. GUNNEBO AB (publ) Group Communications För mer information, vänligen kontakta: Per Borgvall, VD och koncernchef Gunnebo AB, tel. 031-83 68 00, eller Hans af Sillén, Ekonomi- och finansdirektör, CIO Gunnebo AB, tel. 031-83 68 00, eller Thomas Wängberg, SvP Operations Gunnebo AB, tel. 031-83 68 00, eller Karin Wallström, Informationschef Gunnebo AB, tel. 031-83 68 06, mobil: 0708-28 33 39, eller e-post: karin.wallstrom@gunnebo.com www.gunnebo.com Informationen är sådan som Gunnebo ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 11 februari 2010 kl. 13.15.