Jobbet följer med på semestern

De flesta affärsresenärer vill åka till en lugn plats på semestern och koppla av men nästan 40 procent kollar ändå sina jobbmejl varje dag. Var tredje person har dessutom uppmanat sina kollegor att höra av sig under ledigheten.

Det visar resesäkerhetsföretaget GWS Produktions undersökning bland svenska affärsresenärer.

Affärsresande i världen ökar för varje år och enligt Global Business Travel Association beräknas utgifterna för resorna 2020 ha stigit till osannolika 1,6 billioner dollar per år. Också svenska affärsmän åker allt mer, ett resande som fortsätter även under sommarens semester men till andra resmål.

GWS Production i Lund har frågat sina svenska kunder som använder företagets resesäkerhetsplattform Safeture, hur årets semesterplaner ser ut. Endast 3,4 % svarar att de fått nog av resandet i tjänsten och ställer ner sin resväska medan 76,9 % konstaterar att jobbresorna inte påverkar semestern. Sex av tio föredrar dock att resa någon annanstans än dit arbetet fört dem. Inte oväntat längtar hälften av alla affärsresenärer efter lugn och ro, i överlägsen topp finns drömmen om att ligga på stranden eller besöka ett spa. Drygt 30 procent vill dock vara aktiva på semester genom till exempel att segla eller vandra.

De senaste åren oroligheter har påverkat affärsresenärerna semesterplaner. Tre av fyra diskuterar tryggheten på resmålet innan man åker och 51,9 procent svarar att de helt undviker vissa resmål på grund av säkerhetsrisker.

Oron för terrordåd eller att utsättas för ett brott som stöld eller rån när de väl är på plats, finns även hos en majoritet av alla resenärer. Betydligt fler än de som bekymrar sig för att råka ut för en trafikolycka (34,6 %), att boendet inte motsvarar förväntningen (15,4 %) eller att wifi inte fungerar som utlovat (23,1 %)

Om något allvarligt händer på resan utomlands litar de flesta mest på information från sin resesäkerhetsapp därefter lokalbefolkningen och personalen på hotellet. Sociala medier ligger långt ner på trovärdighetsskalan liksom lokala medier, svenska mediers bevakning får dock något högre betyg.

På frågan hur mycket semester affärsresenärerna egentligen har, är det uppenbart att det är mycket svårt för många att släppa arbetet. Endast var fjärde svarar att man inte har någon form av kontakt med jobbet under ledigheten. Sju av tio kollar mejlen åtminstone någon gång, en del av dem ringer till arbetet för att stämma av.

-          Är det något, så bara ring!!

Om undersökningen:

Undersökningen gjordes under perioden 15 maj – 16 juni 2018 och 1 220 resenärer tillfrågades.

85,2 procent av de som svarade var män. 18,5 procent var under 30 år medan 40,9 procent var över 50 år. 55,6 procent reste upp till 14 dagar om året, 25,9 procent reste fler än 30 dagar per år.

Om GWS Production AB och Safeture

GWS, Global Warning System, grundades 2009 efter erfarenheten från en global SARS-epidemi, 2004-tsunaminen i Indiska Oceanen och terrorattacken i Mumbai. Företaget erbjuder säkerhetsplattformen Safeture. Ett riskhanteringsverktyg för företag och affärsresenärer som skyddar medarbetarna genom att i realtid lokalisera och ge värdefull information om katastrofer och andra hot. Safeture är det nya sättet att säkerställa medarbetarnas trygghet med hjälp av toppmodern teknik.

GWS-aktien är noterad på NASDAQ First North Stockholm. Erik Penser Bank AB är certifierad rådgivare.

Citat

34,2 % uppger dessutom att de, antagligen på väg ut genom dörren och mot ledigheten, vänt sig om och ropat: - Är det något, så bara ring!!
Var tredje affärsresnär: