Stort steg mot lösning i USA

Den centrala amerikanska fackföreningsrörelsen AFL-CIO, motsvarigheten till LO, har idag i ett brev till H&M meddelat att man gärna vill hjälpa till att uppnå en tillfredställande lösning i den dialog som pågår rörande formerna för facklig anslutning av H&M:s medarbetare i USA.

AFL-CIO:s ordförande John Sweeney skriver i brevet att han avser att vidta åtgärder för att alla kampanjer mot H&M ska upphöra under tiden en tillfredställande lösning söks.

­ Jag är mycket glad över att denna fråga nu går mot en lösning. H&M eftersträvar goda fackliga relationer och vi vill ha en konstruktiv dialog med fackföreningar i USA, säger Rolf Eriksen, H&M:s VD.

Vid frågor, kontakta:
Kristina Stenvinkel, informationschef H&M. Telefon: 070-796 54 40<a href=”#”>.</a>

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M Home, Arket samt Afound. I dagsläget har H&M-koncernen 47 online-marknader och mer än 4 900 butiker på 72 marknader, inklusive franchise-marknader. 2018 uppgick nettoomsättningen till SEK 210 miljarder. Antalet anställda uppgår till ca 177 000. Ytterligare information finns på hmgroup.com.