Haldex erhåller skivbromsorder

Haldex erhåller skivbromsorder En av Tysklands ledande tillverkare av axlar till tunga släpvagnar, SAF (Otto Saurer Achsenfabrik GmbH), har placerat ytterligare en order på tryckluftsdrivna skivbromsar hos Haldex Brake Systems. Det årliga order- värdet bedöms överstiga 35 MSEK. Denna förnyade order från SAF avspeglar en ökande efterfrågan på Haldex skivbromsar hos SAF:s kunder. Haldex skivbroms har utvecklats för att erbjuda operatörer av tunga lastbilar, släpvagnar och bussar bättre prestanda, livslängd och tillförlitlighet hos skiv- bromsar. Skivbromsen har framgångsrikt testats av många lastbils- och släp- vagnstillverkare. Den används också av den tyska lastbilstillverkaren MAN i "The European Truck Racing Series" och bidrog till att MAN vann den senaste säsongens championship. Haldex Brake Systems division är en betydande global leverantör av tryckluftsbaserade broms- system till kommersiella fordon. Produktprogrammet inkluderar kompressorer, ventiler, lufttorkar, elektroniskt styrd lufthantering (ECAM), ABS-system, automatisk bromsjustering, elektroniska sensorer för slitage på bromsbelägg, kompletta skivbromsar samt bromsbeläggmaterial för trum-och skivbromsar. Haldexkoncernen är en global leverantör av egna produkter till lastbilar, bilar och industriella fordon, med särskild tonvikt på prestanda & säkerhet. Koncernen är noterad på Stockholms Fondbörs och har en årsomsättning på ca 6 miljarder kronor med 4.150 anställda. Försäljnings- bolag finns i Europa, Nord- och Sydamerika samt Asien. Produktionen sker vid 8 fabriker i Europa, 8 i USA samt 1 i Indien och Brasilien. För ytterligare information kontakta Claes Warnander eller Lennart Hammargren, tel. 08-678 72 70. 2000-05-18 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/18/20000518BIT00830/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/18/20000518BIT00830/bit0002.pdf