Ny prognos: Räntehöjningar trots lägre tillväxt

Den svenska konjunkturen är fortsatt stark, men den geopolitiska oron består och osäkerheten är stor. Det syns bland annat i den globala industrikonjunkturen som är på väg att svalna. Men så länge sysselsättningen och inflationstrycket ökar räknar vi med stigande räntor i Sverige.
–Riksbanken verkar ha bestämt sig och vi tror det ska mycket till för att de inte ska höja senast i februari, säger Handelsbankens chefekonom Ann Öberg.

Handelsbankens ekonomer räknar precis som tidigare med att tillväxten i Sverige är på väg att bromsa in, med lägre bygginvesteringar och en svalare omvärld nästa år, men att högkonjunkturen ändå fortsätter ett tag till.

Under hösten har den svenska ekonomiska diskussionen präglats av framför allt tre frågor: det oklara parlamentariska läget, bostadsmarknaden och om Riksbanken kommer att höja räntan. Precis som vi förväntat oss har finansmarknaden tagit den politiska situationen i Sverige med ro. Prisfallet på bostadsmarknaden har stabiliserats och antalet påbörjade nya bostadsbyggen har dämpats. Riksbanken upprepade vid sitt sista möte att de avser höja räntan i december eller februari, om inflationsutsikterna inte ändras. Vi tror att räntehöjningen kommer i februari.

Vi har länge haft en bild av en tydligare inbromsning i omvärlden och liksom tidigare räknar vi med att svagare konjunktur och stigande räntor kan bidra till ökad oro på finansmarknaderna. Det i sin tur kan leda till minskade företagsinvesteringar och stramare kreditvillkor. Men än så länge är vår syn att börsoron inte är tillräcklig för att stjälpa konjunkturen. Vi räknar med att tillväxten i världen toppar i år och ser framför oss en bredare konjunkturavmattning de kommande åren. Nästa år tror vi att även USA, som ser starkt ut nu, bromsar in och förstärker avmattningen.

Det finns mycket som kan leda till en annan global och därmed svensk konjunkturutveckling. Handelskrig, Brexit och den italienska budgeten är faktorer som oroar. Det finns också en risk att problemen i tillväxtländerna förvärras, vilket vi skriver om i en temaartikel denna gång. Vår andra temaartikeI handlar om USA. Konjunkturuppgången där är på väg att slå ett historiskt längdrekord och arbetslösheten är den lägsta på nästan 50 år. Det väcker frågor om hur länge konjunkturuppgången håller i sig.

Ann Öberg, Chefsekonom, +46 8–701 2837, +46 76–135 5815
Christina Nyman, Prognoschef, +46 8–701 5158, +46 70–778 7765

För mer information om Handelsbanken hänvisas till: www.handelsbanken.se
För hela rapporten på svenska se Konjunkturprognos