HANZA erhåller AS9100-certifikat för att kunna leverera till flygindustrin

Tillverkningsstrategen HANZA Holding AB (publ) (“HANZA”) aviserade idag att dess bearbetningsanläggning i Årjäng har fått sin AS9100-certifiering, vilken är standarden som gör att HANZA kan tillverka produkter för flyg-, rymd- och försvarsindustrin.

Certifieringen öppnar en helt ny marknad för bolagets bearbetningsanläggning och gör det möjligt för HANZA att producera delar av hög kvalitet till flygindustrin.

”Att få AS9100-certifiering är ett enormt steg för vår bearbetningsanläggning i Årjäng och ger oss möjlighet att leverera till den globala flygindustrin,” säger Thomas Lindström, Senior Vice President, Head of Business Solutions. “Certifikatet öppnar upp en fantastisk affärsmöjlighet för oss vid denna anläggning och belyser den höga precisionen och kvaliteten som vi kräver av vår produktion.”

HANZAs anläggning i Årjäng började arbeta med gasturbindelar 1995 och använder nu den senaste tekniken och utrustningen för att tillverka specialdelar för gasturbiner som fungerar under höga temperaturer. Med en minimal investering kan anläggningen i Årjäng betjäna flyg- och rymdmarknaden och uppfylla deras stränga krav.

AS9100-certifikatet är upprättat av International Aerospace Quality Group (IAQG), med representanter från flyg-, rymd- och försvarsföretag i Amerika, Asien, Stillahavsområdet och Europa. Det standardiserar krav på kvalitetsstyrningssystem och kan uppnås på alla nivåer i leveranskedjan av organisationer runt om i världen för att förbättra kvaliteten, kostnaden och leveransprestandan, enligt det globala certifieringsorganet, NQA.

Erik Stenfors, VD, Tel: +46 709 50 80 70, e-post: erik.stenfors@hanza.com
Thomas Lindström, Senior Vice President, Head of Business Solutions,
Tel: +46 702 98 39 39, e-post: thomas.lindstrom@hanza.com

HANZA moderniserar och effektiviserar tillverkningsindustrin. Genom att samla olika tillverkningsteknologier lokalt skapar vi kortare ledtider, mer miljövänliga processer och ökad lönsamhet åt våra kunder. HANZA grundades 2008 och omsätter idag 2,3 miljarder SEK med verksamhet i Sverige, Tyskland, Finland, Estland, Polen, Tjeckien och Kina. Bland HANZAs uppdragsgivare finns ledande bolag som ABB, Epiroc, Getinge, Oerlikon, Saab Defence och Siemens.
Läs mer på www.hanza.com

Aktierna i HANZA är listade på Nasdaq Stockholm.