HANZA skriver ned tillgångar med 1 MEUR efter projekt i Kluster Baltikum

HANZA Holding (publ) genomför, som tidigare meddelats, ett större så kallat CORE projekt (Cluster Operational Excellence) vid koncernens tungmekanikenhet i Narva, Estland. Bland annat har organisationen ändrats enligt koncernens strategi att samordna fabriker till Tillverkningskluster. Vidare har Narva-fabrikens tidigare affärssystem ersatts med HANZA-koncernens gemensamma ERP-system.

I samband med systembytet har en fullständig processgenomgång rörande varulager, underlag för värdering och rutiner genomförts. CORE projektet har nu avslutats och medför att bolaget beslutat om en engångsnedskrivning av Narva-fabrikens tillgångar med ca. 1 MEUR. Nedskrivningen kommer att belasta HANZA-koncernens resultat under det fjärde kvartalet 2018. Åtgärden medför ingen likviditets- eller kassaflödespåverkan.

”Genomgången av verksamheten har skett enligt plan tidsmässigt, men har medfört behov av en betydande nedskrivning”, kommenterar Erik Stenfors, VD, HANZA. ”Tidigare CORE projekt har slutförts utan att nedskrivningsbehov förelåg, dock är detta en av våra största enheter, där vi genomfört ett betydligt mer omfattande arbete. Vi bedömer tungmekaniken som en strategiskt viktig del av vårt totalerbjudande och ser en volymuppgång inom den teknologin från och med inledningen av år 2019.”

Erik Stenfors, VD, Tel: 46 709 50 80 70, mail: erik.stenfors@hanza.com
Lars Åkerblom, CFO, Tel: 46 707 94 98 78, mail: lars.akerblom@hanza.com

Denna information är sådan information som HANZA Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 16 december 2018, kl 15.30. Erik Penser Bank AB (publ) är HANZAs Certified Adviser.

Viktig information Detta pressmeddelande kan innehålla viss framåtriktad information som återspeglar HANZAs aktuella syn på framtida händelser samt finansiell och operativ utveckling. Ord som ”avses”, ”bedöms”, ”förväntas”, ”kan”, ”planerar”, ”uppskattar” och andra uttryck som innebär indikationer eller förutsägelser avseende framtida utveckling eller trender, och som inte är grundade på historiska fakta, utgör framåtriktad information. Framåtriktad information är till sin natur förenad med såväl kända som okända risker och osäkerhetsfaktorer eftersom den är avhängig framtida händelser och omständigheter. Framåtriktad information utgör inte någon garanti avseende framtida resultat eller utveckling och verkligt utfall kan komma att väsentligen skilja sig från vad som uttalas i framåtriktad information.

HANZA moderniserar och effektiviserar tillverkningsindustrin. Genom att samla olika tillverkningsteknologier lokalt skapar vi kortare ledtider, mer miljövänliga processer och ökad lönsamhet åt våra kunder. HANZA grundades 2008 och är i dag ett miljardbolag med verksamhet i Sverige, Finland, Estland, Polen, Tjeckien och Kina. Bland HANZAs uppdragsgivare finns ledande bolag som ABB, Perkin Elmer, Atlas Copco och Kone. Läs mer på www.hanza.com

Aktierna i HANZA är listade på Nasdaq First North Premier och bolagets Certified Adviser är Erik Penser Bank AB (publ), tel 08-463 83 00