HANZA tecknar treårigt avtal med ABB värt 25 MSEK per år

Tillverkningsstrategen HANZA Holding AB (publ) (“HANZA”) meddelade idag att de har tecknat ett avtal med ABB Norway. Arbetet kommer utföras av HANZA:s svenska tillverkningskluster, som erbjuder maskinbearbetning, plåtbearbetning, kretskortstillverkning och montering. Treårskontraktet har ett årligt värde om 25 MSEK.

“Genom HANZA:s moderna metod med klustertillverkning säkerställer att vi bistår våra kunder med den senaste teknologin, förkortade ledtider och minskad miljöpåverkan,” säger Dag Furtemark, Klusterchef Sverige på HANZA. “Vi ser fram emot att fortsätta att stödja ABB.”

Kontraktet består av tillverkning av mekaniska delar och system och kommer att utföras i HANZA:s kluster i Sverige för leverans till ABB i Norge.

ABB är pionjär inom banbrytande teknik och styr industriell digitalisering mot framtiden. Innovation står främst i allt ABB gör och mycket av den teknik som driver det moderna samhället har utvecklats av ABB. Varje dag höjer ABB effektivitet, säkerhet och produktivitet hos energibolag, industri, transport och infrastruktur runt om i världen. Med en historia som spänner över mer än 130 år är ABB verksamt i mer än 100 länder och sysselsätter cirka 147 000 personer.

“Vi har ett nära samarbete med HANZA:s kluster i Sverige som har en branschledande automationsgrad för tillverkning av tunnplåt, "säger Thor-Erik Kristiansen, Inköpschef på ABB AS. “Detta kombinerat med närheten till vår fabrik gör tillverkningen både kostnadseffektiv och miljömässigt mer hållbar.”

Thomas Lindström, Senior Vice President, Head of Business Solutions. Tel: 0702-98 39 39. Epost: thomas.lindstrom@hanza.com

HANZA moderniserar och effektiviserar tillverkningsindustrin. Genom att samla olika tillverkningsteknologier lokalt skapar vi kortare ledtider, mer miljövänliga processer och ökad lönsamhet åt våra kunder. HANZA grundades 2008 och omsätter idag 1,8 miljarder SEK med verksamhet i Sverige, Finland, Estland, Polen, Tjeckien och Kina. Bland HANZAs uppdragsgivare finns ledande bolag som ABB, Epiroc, Getinge, Saab Defense och Siemens. Läs mer på www.hanza.com

Aktierna i HANZA är listade på Nasdaq Stockholm.