HANZA bygger ny produktionsanläggning i Estland

HANZA Holding AB (publ) utökar kapaciteten för regional tillverkning i Baltikum och investerar ca. 80 MSEK i en ny produktionsanläggning om drygt 12 000 m2 i Tartu, Estland.

"Vi uppför nu en skräddarsydd fabrik för komplex montering, vilket skapar kapacitet för fortsatt tillväxt och stödjer vår lösning för hållbar produktion", säger HANZAs VD Erik Stenfors.

HANZAs nya anläggning uppförs i direkt anslutning till HANZAs produktionsanläggning för tunnplåtstillverkning. Den totala investeringen uppgår till cirka 80 MSEK och finansieras med en kombination av egna medel och banklån.

”Framtiden kräver regionaliserad tillverkning. Med den nya anläggningen står vi redo för avsevärt ökade volymer från både nya och befintliga kunder”, säger Emöke Sogenbits, VD för HANZAs tillverkningskluster i Baltikum. ”Tillverkning i vårt kluster minskar också koldioxidavtrycket genom att vi både tillverkar delar och monterar dem på samma plats”, fortsätter Emöke Sogenbits, som vunnit flera priser för sitt framgångsrika arbete inom tillverkningsindustrin.

Arbetet med den nya byggnaden inleds omgående och invigningen är planerad att äga rum under det första kvartalet 2022. För komplex montering använder HANZA i dag mindre, hyrda lokaler som kommer att avträdas. HANZA avser även att utöka maskinparken i Tartu och lokalerna för tunnplåtsverksamheten och har förvärvat mark i anslutning till den befintliga fabriken.

"Vi ser fram emot att erbjuda våra kunder och vårt HANZA-team ett utvecklat tillverkningskluster där vi fortsätter att samla avancerad teknik, expertis och konsulttjänster under ett tak", säger Emöke Sogenbits.

Erik Stenfors, VD, Tel: +46-709 50 80 70, e-post: erik.stenfors@hanza.com

HANZA är ett globalt kunskaps- och tillverkningsföretag som moderniserar och effektiviserar tillverkningsindustrin. Genom rådgivning om leverantörskedjor och med egna  fabriker grupperade i regionala tillverkningskluster, skapar vi stabilare leveranser, ökad lönsamhet och en miljövänlig tillverkningsprocess för våra kunder.
HANZA grundades år 2008 och omsatte år 2019 över 2 miljarder kronor. Bolaget har egna produktionsenheter i sju länder; Sverige, Finland, Tyskland, Estland, Polen, Tjeckien och Kina.
Bland HANZAs uppdragsgivare finns ledande produktbolag som ABB, Epiroc, GE, Getinge,
Oerlikon, SAAB och Siemens.

HANZA är noterat på Nasdaq Stockholms huvudlista.

För mer information: www.hanza.com