HANZA utvecklar verksamheten i Finland

HANZA, noterat på Nasdaq Stockholm, erfar fortsatt hög efterfrågan och har beslutat om investeringar om ca 30 MSEK i Finland.

HANZA Holding AB (publ) erbjuder komplett och regional kontraktstillverkning. I början av år 2021 breddades verksamheten i Finland genom förvärv av en tillverkare inom plåtmekanik i Joensuu. Expansionen har tagits emot väl av marknaden och för att möta en ökande efterfrågan genomför HANZA nu investeringar i produktionsutrustning för maskinbearbetning och plåtmekanik, sammanlagt ca. 30 MSEK.

”Vi genomför ett investeringsprogram som ökar effektiviteten – och därmed kapaciteten – samtidigt som det sänker produktionskostnaderna. Tidigare i år har vi beslutat om investeringar i våra tillverkningskluster i Sverige och Kina och vi bygger en ny produktionsanläggning i kluster Baltikum. Som nästa steg i vårt program investerar vi nu i vår finska verksamhet”, säger Erik Stenfors, VD HANZA.

”Den bakomliggande orsaken för alla satsningar är densamma – att möta ett ökande behov av tillverkning nära slutmarknaden. Vårt koncept sänker tillverkningskostnaden och ökar flexibiliteten. Lokal tillverkning ger även lägre koldioxidutsläpp, vilket är oerhört viktigt”, säger Erik Stenfors.

Erik Stenfors, VD, Tel: +46-70 950 80 70, e-post: erik.stenfors@hanza.com
Lars Åkerblom, CFO, Tel: +46-70 794 98 78, e-post: lars.akerblom@hanza.com

HANZA grundades år 2008 och omsätter sedan 2019 över 2 miljarder kronor. Bolaget har egna produktionsenheter i sju länder; Sverige, Finland, Tyskland, Estland, Polen, Tjeckien och Kina.