Helsinki Help-guiderna ger råd åt turister i centrum och kryssningshamnarna

Helsinki Help-guiderna känns igen på sina gröna västar och glada miner. De inleder sitt arbete på Helsingforsdagen söndagen den 12 juni i stadskärnan och i kryssningshamnarna.

Foto: Jouni Rousku

I sommar är antalet guider 22 och de talar totalt 14 språk: finska, svenska, engelska, ryska, danska, tyska, spanska, italienska, portugisiska, polska, kinesiska, japanska och koreanska.

Helsinki Help-guiderna rör sig parvis på gatorna i centrum och i hamnarna då kryssningsfartygen anlöper. Vanligen får de frågor om sevärdheter och matställen. Turisterna är också intresserade av att höra om guidernas egna favoritställen. Ifjol gav Helsinki Help-guiderna råd till totalt 165 000 turister.

Guiderna har tillgång till åtta cyklar och en ”Helppimobil”, dvs. en cykel med en broschyrlåda. Denna sommars nyhet är en kartbroschyr i fickformat Day in Helsinki och som har tryckts på sju språk. Kartbroschyren Barnens Helsingfors finns på fem språk och Helsingfors – turistguide finns på 11 språk. De som är intresserade av Helsingfors matkultur kan också be att få kartan Food Helsinki.

Den gröna maskoten Helppi underhåller barnfamiljer och andra med barnasinnet i behåll i Esplanadparken, på Salutorget och Senatstorget på vardagar. Help-guiderna jobbar varje dag också på midsommaren.

Aslak Djupsjö, 23, arbetade redan förra sommaren som Help-guide. För Aino Pursiainen, 23, är det däremot den första sommaren som Helsinki Help-guide. Aslak studerar till översättare i franska och talar dessutom svenska, engelska, tyska, ryska och spanska. Aino studerar vid yrkeshögskolan Haaga-Helia på utbildningsprogrammet Affärsledning inom turism och talar italienska, svenska, engelska, franska och en aning tyska.

Aslak tänker i början av sommaren besöka Skanslandet så att han kan berätta för turisterna vad som finns på ön, medan Aino ivrigt ser fram emot EuroGames som inleds i slutet av juni.

Det ska bli intressant att se om det med EuroGames kommer mer bling-bling på Helsingfors gator!

Det är ett populärt sommarjobb att vara Helsinki Help-guide och Visit Helsinki fick under våren in 350 ansökningar.

Utbildningen av guiderna tar två veckor och under denna tid får de språkkunniga guiderna bland annat lära sig mer om Helsingfors historia, sevärdheter och samarbetsföretagens tjänster.

Utöver de guider som cirkulerar runt om i staden betjänas turister av Helsingfors turistinformations verksamhet vid Norra esplanaden och på flygstationen. Turistinformationens infocontainer finns vid Centralgatan, mellan Ateneum och Korvhuset.

Helsinki Help-verksamheten började som ett sysselsättningsprojekt 1995. Nu finansieras och möjliggörs Helsinki Help-projektet utöver av Helsingfors stad dessutom av samarbetsföretag och i år deltar rekordmånga eller 29 samarbetsparter:

Ateneum, Hard Rock Cafe, Royal Line/City Tour, JT-Line, Strömma, Tallink Silja, Borgbacken, Helsinki City Markkinointi, Helsingfors Festspel, A&S Ravintolat, Sea Life, Visit Porvoo, Krigsmuseet, Viking Line, Helsingfors Konstmuseum, Hernesaaren Ranta, Teatermuseet, Finlands Fotografiska museum, Hotell- och restaurangbranschens museum, Musikhuset, Galleria Esplanadi, Happy Hour Restaurants, HOK-Elantos restauranger, Didrichsens konstmuseum, Kankurin Tupa, Löyly, Graniittiravintolat, OTZ Shoes, Halti, DNA och Huawei.

Ansvarig turistinformatör
Mari Somero, mari.somero@hel.fi
tfn +358 (0)9 310 36622

Help ledarna Anni Lehtonen och Petteri Paavilainen: helpit@hel.fi

Visit Helsinki är ett marknadsföringsnamn som används av Helsinki Marketing Ltd. Helsinki Marketing Ltd är ett marknadsföringsbolag som ägs av Helsingfors stad.

Taggar:

Snabbfakta

Helsinki Help-verksamheten började som ett sysselsättningsprojekt 1995. Nu finansieras och möjliggörs Helsinki Help-projektet utöver av Helsingfors stad dessutom av samarbetsföretag och i år deltar rekordmånga eller 29 samarbetsparter.