Helsinki Help-guiderna hade rekordsommar

Den gångna sommaren var igen rekordartad för Helsinki Help-guiderna. Under juni–augusti betjänade Help-guiderna totalt nästan 166 000 resenärer, vilket är cirka 4 500 resenärer fler än föregående sommar. Storevenemanget Gymnaestrada ökade antalet kundkontakter i juli, men bra tillväxt gav också det stora evenemangsutbudet under augusti.

Helsinki Help-guiderna har nu i 21 somrar gett råd och tips till både utländska och inhemska resenärer om tjänster och sommarevenemang i staden. I juni var antalet kundkontakter något färre än ett år tidigare, men både i juli och i augusti var de cirka 3 900 fler än 2014.

Sommaren präglades särskilt av storevenemanget Gymnaestrada, som hämtade till Helsingfors cirka 21 000 gymnaster med följe. Majoriteten av kundkretsen är ändå kryssningsresenärer. Cirka 90 procent av Helsinki Help-guidernas kunder är utlänningar.

– Vi patrullerade flitigt kring Gymnaestradas evenemangsplatser, vilket säkert bidrog till ökningen i kundantalet i juli. Såsom förut mötte vi också alla internationella kryssningsfartyg och vid Järnvägsstationen nådde vi särskilt många resenärer som ville ha råd, berättar Helsinki Help-guidernas chefer Krista Kaipainen och Lotta Peltola.

Den här sommaren betjänades resenärerna av 26 guider, som patrullerade på gatorna 12.6–23.8. Helsinki Help-guider gav råd till resenärer också vid Infocontainern, som i år fanns på en ny plats på Centralgatan vid Konstmuseet Ateneum. Syftet med den nya placeringen var att kunna svara på behovet av råd och tips på området kring Järnvägsstationen.  Infocontainern är öppen fram till den 14 september.

Huvudfinansiär av Helsinki Help-verksamheten är Helsingfors stad, men samarbetsparterna blir allt viktigare för att hålla igång verksamheten. I år var samarbetsparterna rekordmånga eller 25 till antalet: Ateneum, Hard Rock Café, Helsinki Lines, JT-Line, Strömma, Musikhuset, Borgbacken, Helsinki City Marketing, Helsingfors festspel, A&S Ravintolat, Konsthallen, Fiskars Home, Karhu, Torgkvarteren, Tallink Silja, Sea Life, Halti, Kankurin tupa, Visit Porvoo, DNA, Finlandia-restaurangen, HOK-Elanto, Santa Claus Licensing, Krigsmuseet och Viking Line.

Helsinki Help-cheferna Krista Kaipainen, tfn 040 5924652 och Lotta Peltola, tfn 044 541 8470.
Laura Saksala,
kommunikations- och medieansvarig, Visit Helsinki, laura.saksala@hel.fi, tfn 09 310 25 855.
www.visithelsinki.fi

Visit Helsinki är ett marknadsföringsnamn som används av Helsinki Marketing Ltd. Helsinki Marketing Ltd är ett marknadsföringsbolag som ägs av Helsingfors stad.

Taggar:

Snabbfakta

Den gångna sommaren var igen rekordartad för Helsinki Help-guiderna. Under juni–augusti betjänade Help-guiderna totalt nästan 166 000 resenärer, vilket är cirka 4 500 resenärer fler än föregående sommar. Storevenemanget Gymnaestrada ökade antalet kundkontakter i juli, men bra tillväxt gav också det stora evenemangsutbudet under augusti.

Citat

Vi patrullerade flitigt kring Gymnaestradas evenemangsplatser, vilket säkert bidrog till ökningen i kundantalet i juli. Såsom förut mötte vi också alla internationella kryssningsfartyg och vid Järnvägsstationen nådde vi särskilt många resenärer som ville ha råd.
Helsinki Help-guidernas chefer Krista Kaipainen och Lotta Peltola