Livlig turismsommar i Helsingfors – nytt rekord för internationella kryssare

Foto: Kuvio/Helsinki Marketing

I somras gästades Helsingfors av nästan 520 000 kryssningsressenärer. Antalet registrerade övernattningar bland resenärerna sjönk med ca en procent jämfört med sommaren innan.

I somras slog Helsingfors igen nya rekord i fråga om kryssningsfartyg. Under säsongen besöktes staden av totalt 285 internationella kryssningsfartyg, som hämtade ca 520 000 resenärer till staden. Ca hälften av alla kryssningsresenärer kom från Tyskland (25 %) och Förenta staterna (24 %). År 2017 besöktes Helsingfors av totalt 266 kryssare med 478 000 resenärer.

Helsingfors turistsommar var även i övrigt livlig, trots att man inte nådde föregående sommars toppsiffror. I juni–augusti sjönk antalet registrerade övernattningar för såväl inhemska som utländska resenärer med 1,3 procent mot sommaren innan.

Med tanke på den exceptionellt höga tillväxtprocenten år 2017 kan vi trots en liten svacka tala om rekordtal. Till exempel uppgår tillväxten sedan år 2016 till över tio procent”, berättar verkställande direktör Laura Aalto vid Helsinki Marketing.

Styrkan i Helsingfors turism är en mångsidig landsfördelning. Trots att antalet övernattningar minskat bland typiska växande avreseland, såsom Kina och Japan, har det i stället kommit mer folk från bland annat Australien och Förenta staterna.

”Turismens tillväxt i Helsingfors står på en frisk grund, bland annat tack vare en mångsidig landsfördelning. Då antalet resenärer växer vill staden se till att det sker hållbart och på stadsbornas villkor. Det är viktigt att Helsingfors lyckas locka resenärer med genuint intresse för staden och som möjligtvis vill komma på nytt”, fortsätter Aalto.

Hektisk sommar på turismrådgivningen

Under den gångna säsongen betjänade Helsingfors turismrådgivning sammanlagt över 400 000 resenärer. Utöver verksamhetsställena guidade turismrådgivningens Helsinki Help-sommararbetare resenärer i stadskärnan. I år inledde Help-guiderna säsongen redan i maj och fortsatte ända till mitten av september. De betjänade över 213 000 resenärer på över elva språk. Sju procent av resenärerna var finländare.

I Helsingfors intresserar sig turisterna för stadens natur- och havsnära miljö samt dess restauranger. Help-guiderna gick ut på gatorna redan i maj, vilket visade sig vara ett bra val då kryssarsäsongen inleddes samtidigt och det fanns mycket turister på stan”, berättar turismrådgivningens förman Mari Somero.

Under det gångna året har Helsingfors turismrådgivning jobbat på att lansera sitt servicekoncept och därmed bland annat öppnat nya verksamhetsställen. Under sommarsäsongen betjänade turismrådgivningen utöver på järnvägsstationen även på flygplatsen, på Stockmann och i en infocontainer vid Havis Amanda.

”Under sommarsäsongen betjänade järnvägsstationens verksamhetsställe nästan 70 000 resenärer. Järnvägsstationens verksamhetsställe har varit speciellt omtyckt bland flyg- och tågresenärer som anländer till Helsingfors samt järnvägsstationens aktörer. Vi fortsätter arbetet med att utveckla rådgivningens servicekoncept och härnäst satsar vi på att mäta kundupplevelsen och att förstå kunderna bättre”, fortsätter Somero.

Helsingfors stad utvecklar turism tillsammans med bransch och stadsbor

Under kommande år utvecklar staden turismen på basis av en vägkarta för turismen som blev färdig i juni. Under sommaren har staden även samlat konkreta utvecklingsidéer av branschaktörer och stadsbor. På basis av inkomna förslag utvecklar staden allt bättre fungerande bastjänster för resenärer.

I slutet av september vann Helsingfors i Europakommissionens nya tävling, European Capital of Smart Tourism 2019. I tävlingen utvärderades bland annat tillgänglighet, hållbar utveckling av turism, kulturarv, utnyttjande av digitalisering och turismutbudets innovativitet.

Vår i somras publicerade vägkarta för turismen ger riktlinjer för att utveckla turismen under följande år. För att kunna rikta åtgärderna på rätt sätt för vi därtill en kontinuerlig diskussion med branschen och stadsborna. Att vinna tävlingen Smart Tourism Capital var en fantastisk grej för staden och säger oss att vi är på rätt väg. Men det finns ännu mycket att göra. Turismens hållbarhet är till exempel en sak som staden bör satsa kraftigt på under de kommande åren, i samarbete med turistbranschens företag”, berättar Helsingfors stads specialplanerare Jukka Punamäki.

Ytterligare information:

Laura Aalto
Verkställande direktör, Helsinki Marketing
laura.aalto@hel.fi
040 507 96 60

Mari Somero
Tourist Information Manager, Helsinki Marketing
mari.somero@hel.fi
040 334 12 46

Jukka Punamäki
Specialplanerare, Helsingfors stad
jukka.punamäki@hel.fi
044 713 17 53

Helsinki Marketing ägs av Helsingfors stad och ansvarar för Helsingfors operativa stadsmarknadsföring och företagssamarbete. Bolaget har ett nära samarbete med Helsingforsbor, besökare, beslutsfattare och experter.