Lux Helsinki lockade åter en halv miljon besökare

Även i år lockade Lux Helsinki många att njuta av ljuskonsten. Ljusfestivalen som ordnades kring Medborgartorget och i Främre Tölö 5–9.1. har för många blivit en efterlängtad ljusglimt i vintermörkret.

I år var Lux Helsinki på många sätt större än tidigare med rekordmånga konstverk, programinslag, Lux Helsinki Eat-restauranger och samarbetspartners. Publiken fick ta del av inemot 30 ljuskonstverk, kringprogram på fler än 10 platser och festivalmenyer på 34 restauranger.

”År för år har Lux Helsinki blivit ett mer framträdande och internationellt känt urbant evenemang som lyfter fram ljus och konst. Vi ser inga tecken på att intresset skulle svalna, tvärtom är det allt fler som kommer till det arktiska Helsingfors för att uppleva ljuskonst”, säger Ilkka Paloniemi som är kurator för Lux Helsinki.

Lux Helsinki är ett evenemang som man besöker tillsammans med familjen, med sina nära och kära. Ljusfestivalen bjuder på något för alla och skapar gemensamma upplevelser.

”Lux Helsinki är ett perfekt komplement till vintermentaliteten. Efter julen vill människor gärna bege sig utomhus och uppleva någonting verkligt. Lux Helsinki är en väldigt visuell och fotovänlig festival, och sociala medier har säkert bidragit till dess popularitet. Det är ett nytt fenomen att besökarna skapar ett gemensamt arkiv av festivalminnen i de sociala medierna”, säger Ilkka Paloniemi.

Satellitkonstverk tog festivalen utanför stadens gränser

Lux Helsinki presenterade ljuskonst i olika former genom tiotals konstnärers alster. Konstverken i såväl konventionella som moderna utföranden väckte både beundran och förundran. En verklig Lux Helsinki-klassiker är den kollektiva skapelsen Lyktparken som i år fick speciellt mycket beröm. De cirka 300 lyktorna skapade en magisk och drömlik atmosfär i den idylliska omgivningen kring Villa Hagasund.

Den hypnotiska rörelsen och musiken i nederländske Ivo Schoofs massiva pendelverk Large Pendulum Wave svepte publiken med sig: både barn och vuxna dansade med inlevelse på Nervandersskvären. Amerikanske Zach Liebermans interaktiva Reflection Studies förtjusade publiken med sin fyndighet. Besökarna fick leka med bokstäver och figurer på ett ljusbord, och de mest fantasifulla alster projicerades på Konsthallens vägg.

För första gången innehöll festivalen också satellitkonstverk som gav Lux Helsinki ännu större räckvidd. Utställningen Lux In på Kabelfabriken presenterade festivalens enda liveuppträdande i form av fascinerande bioluminescens från pansaralger. Hanaholmen Kulturcentrum för Sverige och Finland i Esbo bjuder på hänförande ljuskonst även efter festivalen, eftersom verken i Lux Hanaholmen visas ända till 3.3.

Huvudpartner: Sun Effects, Clear Channel
Partner: OP Helsingfors, SATO
Samarbetspartner: Ramboll, Granlund, HUS Gruppen Hanaholmen Kulturcentrum för Sverige och Finland, Amnesty International Finländska sektionen, Sanoma Media Finland, Local Crew, Johan & Nyström, City
Produktionspartner: Bright
I samarbete med: U.S. Embassy in Finland

Arrangör för ljusfestivalen Lux Helsinki är Helsingfors stad och producent är Sari Väänänen. Sun Effects Oy har planerat och förverkligat rutten och konstverken. Kuratorer är Ilkka Paloniemi och Matti Jykylä.

Mediekontakt:
Annina Pikkumäki