Lux Helsinkis rutt tar festivalbesökarna till Gardesstaden

Foto: N2 Albiino

Rutten som börjar bakom Svenska Teatern belyser centrum 6.–10.1.2018.

Ljusfestivalen Lux Helsinki som inleds på trettondagen, lördag 6.1.2018, tar besökarna åter till de vackraste kvarteren i Helsingfors. Rutten som går från Esplanadparken via Gardesstaden till Senatstorget presenterar ljuskonst i en bred skala. I helheten av internationella succéverk och unika beställningsverk finns bl.a. ultraviolettgraffiti, videoverk som manipulerar arkitekturen samt samhälleliga verk.

Startplats för rutten är Esplanadparken mot Mannerheimvägen, varifrån färden fortsätter bland annat via Design- och Arkitekturmuseerna till Kaserntorget och därifrån vidare till Espens estrad och Senatstorget. Avsikten är att rutten skall följas som en dramaturgisk helhet från start- till slutpunkten, så att man framskrider i ordningsföljd från verk till verk.

Ljuskonst från minimalism till spektakel, från traditionella tekniker till moderna presentationsformer

Bakom Svenska Teatern som är ruttens startpunkt, kommer ett ljuskonstverk som består av tusentals led-lampor att höja sig. lkka Paloniemi, konstnärlig direktör för Lux Helsinki, berättar kort om det största verket i ljusfestivalens historia och som kommer att avslöjas senare: ”Ända sedan det elektriska ljuset uppfanns har man i Italien haft en tradition att göra riktigt stora ljusverk, där det inte sparas på antalet lampor. Verken är färggranna, stora arkitektoniska konstruktioner, som i sin glädjefulla utsmyckning påminner om katedraler, basarer och palats.”

Från Esplanadparken fortsätter rutten mot Gardesstaden, där historiska Skillnadens brandstation blir upplyst som ett Lux Arkitektur-objekt. Den stiliga byggnaden är den äldsta brandstationen i Helsingfors. Vid Kaserngatan finns Ultraviolet Gallery, en graffiticontainer som målats med UV-målarfärger. Verket förenar gatu- och ljuskonst och har genomförts av sex toppnamn inom den finländska graffitivärlden. Video- och graffitikonstnären Sellekhanks är kurator för verket.

Lux Helsinki sprider sig för första gången till Kaserntorget, där man uppför den palestinsk-libanesiske konstnären alaa minawis internationellt uppskattade arbete ”my light is your light…”. Det rörande verket som gjorts av neonljusrör beskriver en vandrande flyktingfamilj och tar ställning till den aktuella flyktingdiskussionen.

Ruttens slutpunkt är Senatstorget, där festivalbesökarna i OP Helsingfors workshop får bekanta sig med ljusmåleri. Deltagarna får behålla sitt ljuskonstporträtt som ett minne. Rutten avslutas stiligt med ett verk vid Domkyrkan. Ungraren László Bordos har gjort en betydande internationell karriär som pionjär inom projection mapping, dvs. videomapping. Med hans teknik omvandlas Domkyrkan, som är en av de mest kända byggnaderna i Helsingfors, till en projiceringsyta. Bordos har själv bott i Finland och vill med sitt verk hedra minnet av den avlidne musikern Mika Vainio genom att använda hans musik som en del av verket vid Domkyrkan.

”År 2018 lyser Lux Helsinki igen upp nya platser i vår huvudstad. Eleganta Gardesstaden fungerar som scen för den arktiska festivalen, där de besökare som vågar trotsa vädret åter belönas med ljuskonst. Gator, torg och byggnader lever en stund ett annorlunda liv, då ljusevenemanget blåser nytt liv i det vintriga Helsingfors”, beskriver Paloniemi den kommande festivalen.

För att fira sitt tioårsjubileum får Lux Helsinki förnyat utseende och en webbplats. Målet med den nya webbplatsen är att ge en bättre publikupplevelse längs rutten och redan nu kan intresserade läsa mer om rutten och ljusverken.

Lux Helsinki 6.–10.1.2018 kl. 17­–22.
Det är fritt inträde till evenemanget, det är tillgängligt och har inga åldersgränser.

Partner: OP Helsingfors, SATO
Samarbetspartner: City, Granlund, Johan & Nyström, Local Crew
Produktionspartner: Bright Group, Sun Effects
I samarbete med: Ungerns vetenskaps- och kulturcentrum

***

Helsingfors stad ordnar ljusfestivalen Lux Helsinki. Från stadens sida koordinerar producenten Emma Lumme evenemanget och för ljusfestivalens produktion ansvarar Sun Effects Oy. För festivalens konstnärliga planering ansvarar Ilkka Paloniemi och Matti Jykylä.

***

Mediekontakter: