Nyårsfest på Senatstorget i Helsingfors med Maija Vilkkumaa som stjärna

År 2016 tas emot fartfyllt på Senatstorget i Helsingfors den 31 december med start kl. 22. Helsingfors stad har ordnat en glad fest för hela familjen med dans och balett på torget samt en unik konsert med Maija Vilkkumaa. Nyårsevenemanget för barn bjuder på allt mer program, bland annat ett eget fyrverkeri för barn.

– Nyåret på Senatstorget är en glad fest för hela familjen, där det viktigaste är gemensamma upplevelser. Man räknar med att till torget kommer igen 20 000–25 000 människor, säger evenemangets producent Erika Poikolainen, vid Visit Helsinki.

Festligheterna inleds redan kl. 22 med We Love Helsinkis DJ. Klockan 23 läser biträdande stadsdirektör Pekka Sauri och Helsingfors biskop Irja Askola festens öppningstal. Efter talen bjuds på något unikt då Nationalbaletten visar ett utdrag ur Snödrottningen. Efter detta får festfolket under dansarnas ledning själv prova på balettrörelser som kan utföras också med vadderade kläder. På detta sätt välkomnas den internationella balettävling som ordnas i Helsingfors 2016.

Kvällens huvudstjärna är Maija Vilkkumaa som i höstas utgav en ny skiva och som väckte förtjusning i programmet Vain elämää. Vilkkumaa är en av de populäraste kvinnliga artisterna i Finland och hon kommer att uppträda med en show som enkom planerats för scenen på Senatstorget och vars tema är parallella verkligheter. Showen är fartfylld, absurd och karnevalistisk. Antti Asplund har designat Vilkkumaas showkostymer.

– Att få uppträda i min hemstad på nyårsfesten vid Helsingfors Senatstorg är en verklig drömmarnas uppfyllelse! Vi har planerat och övat denna show länge och med kärlek. Jag kan inte tänka mig någon mer magisk stund: världens vackraste empirecentrum, alla de människor som finns där, nyårsnatt, det vackra och stora i livets och tidens gång, musik, glädje och vemod. Jag ser med stor entusiasm fram emot kvällen, säger Vilkkumaa.

Kvällen kulminerar i ett fyrverkeri till musik, därefter blir det musik fram till kl. 00.30 med We Love Helsinkis DJ. Kvällens ceremonimästare på estraden är konferencier Nuppu Stenros och redaktören-konferencieren Petski Westerholm. Sändningen kan ses var som helst i Finland eller världen som strömmad sändning på Visit Helsinkis Youtube-kanal (http://www.youtube.com/Visithelsinki), på Helsingforskanalen (www.helsinkikanava.fi) och genom Ilta-Sanomats Netti-TV (http://www.istv.fi/).

Nytt program på nyårsfesten för barn

Nyårsfesten för barn ordnas i år i Kattilahalli i Södervik kl. 13–17. I avvikelse från tidigare år är evenemanget öppet för alla, och några biljetter behöver man inte skaffa. I Kattilahalli finns cirkusfolk, vetenskapliga experiment och somriga sandlekar. Här finns också en jättelik girafformad hoppborg och i övre våningen byggs Circus Helsinkis häftiga äventyrsbana. Sea Life, Högholmen och Leikkiluola deltar i programproduktionen. Personer med barnvagnar får bereda sig på att barnvagnarna ska lämnas utomhus i ett barnvagnsförvar. Festen avslutas med barnens eget fyrverkeri kl. 17 i Södervik.

Helsingfors stad arrangerar nyårsfesten på Senatstorget. Festen har ordnats sedan 1930-talet. Visit Helsinki är evenemangsproducent.

Bilder/deltagande
Publiken och de som ser programmet kan dela med sig av sina upplevelser på de sociala mediernas kanaler med hashtaggen #NYEhelsinki.
Evenemangets Facebook-sida: https://www.facebook.com/uusivuosihelsinkinye

Bilder för pressen
Bilder på artister och evenemanget: http://materialbank.visithelsinki.fi/?cart=1591-egccadkmkc&l=EN

Ackrediteringar/mediepass, intervjuer
På filmningsområdet behövs mediepass. Medier ska ackreditera sig för att få tillstånd för intervjuer och filmning. Beställningar: laura.saksala@hel.fi.

Intervjuer av artister kan göras före programmets genomgång den 31 december kl. 17.00–17.20 och efter genomgången på kvällen kl. 19. Det är också möjligt att filma genomgången kl. 17.30–19. Kom på förhand överens om intervjuer och filmningar av övningar: laura.saksala@hel.fi.

Nyåret på Senatstorget:
Erika Poikolainen, ansvarig evenemangsproducent, Visit Helsinki, erika.poikolainen@hel.fi, tfn 09 310 25876 eller 040 351 3626.

Barnens nyår:
Emma Lumme, biträdande producent, Barnens nyår 2016, Visit Helsinki, tfn 040 700 2229.

Visit Helsinki är ett marknadsföringsnamn som används av Helsinki Marketing Ltd. Helsinki Marketing Ltd är ett marknadsföringsbolag som ägs av Helsingfors stad.

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Nyåret på Senatstorget är en glad fest för hela familjen, där det viktigaste är gemensamma upplevelser. Man räknar med att till torget kommer igen 20 000–25 000 människor.
Erika Poikolainen, evenemangets producent vid Visit Helsinki
Att få uppträda i min hemstad på nyårsfesten vid Helsingfors Senatstorg är en verklig drömmarnas uppfyllelse! Vi har planerat och övat denna show länge och med kärlek. Jag kan inte tänka mig någon mer magisk stund: världens vackraste empirecentrum, alla de människor som finns där, nyårsnatt, det vackra och stora i livets och tidens gång, musik, glädje och vemod. Jag ser med stor entusiasm fram emot kvällen.
Maija Vilkkumaa, artis