Ska du bygga hus?

Hos Hemsmart hittar du all tänkbar information för att bygga, renovera och modernisera ditt hem.

Att bygga hus är ett omfattande projekt. Det kräver att man är väl förberedd, involverar hantverkare inom en rad olika fackområden och förutsätter att man har god kontroll över finansiering och kostnader.

Här kommer några av våra bästa tips:

Skaffa översikt av utgifter och budget

När man ska bygga hus handlar det om stora pengar. Exakt hur mycket som ett husbygge kan kosta hänger både på komplexitet, storlek och standard. Det är svårt att uppskatta en mer precis summa utan att först få ut en fackkunnig person på platsbesök, men man kan i varje fall skapa sig en ungefärlig bild av kostnaden genom att titta på genomsnittspriset för att bygga hus.

Välj entreprenadform och hitta hantverkare

För att kunna genomföra ett byggprojekt med ett lyckat slutresultat är det viktigt att säkra upp att man har duktiga hantverkare med sig på resan. För den här typen av projekt bör man leta efter entreprenörer med kompetens inom konstruktion och långtgående erfarenheter av att bygga hus. De bör dessutom kunna visa på lyckade resultat från liknande projekt. Sist men inte minst bör man givetvis titta efter hantverksfirmor som erbjuder sig att göra jobbet till ett konkurrenskraftigt pris.

Inköp av material och produkter

Många som står i startgroparna för att bygga hus funderar över hur man ska göra med materialinköpen och vad som lönar sig bäst i sammanhanget. Här är det rekommenderat att man låter entreprenören ta ansvaret för inhandlingen av byggvaror och andra produkter som behövs för konstruktionen.

Tumregler för ett lyckat projekt

För att sammanfatta – här är några av de grepp som du kan ta till innan, under och efter projektet för att säkra upp ett lyckat resultat:

1. Sätt upp en detaljerad budget och ta reda på hur du ska finansiera projektet.

2. Skriv ett detaljerat kontrakt med både arkitekten och den entreprenör som du anlitar.

3. Bestäm dig för det utseende och den standard som du vill att huset ska ha tidigt i processen. 4. Kom överens om fasta byggmöten med entreprenören under projektets gång.

5. Ta in en extern, fackkunnig person för slutbesiktning när huset står klart.

6. Se till att slutdokumentationen skickas till dig och verifiera att den innehåller all relevant information. Detta innefattar bland annat en beskrivning av det arbete som blivit utfört och vilka material som använts i samband med projektgenomförandet.

Läs mer hos Hemsmart

Detta är ett av många områden vi arbetar med

Vi på hemsmart arbetar med flera områden än att bygga hus. Ska du bygga garage kan vi hjälpa till med det. Ska du renovera kan vi även hjälpa till med det.

Slutligen har vi även guider för arkitektringar