Hemsö förvärvar utbildningsfastighet i Lund

Hemsö har förvärvat en utbildningsfastighet i Lund som inrymmer både en grundskola och en gymnasieskola. Den uthyrningsbara ytan är cirka 6 500 kvadratmeter och det underliggande fastighetsvärdet uppgår till cirka 150 miljoner kronor.

Fastigheten är belägen intill Lunds Tekniska Högskola och Ideon, företagsklustret för innovationsföretag. Hyresgäster är i huvudsak den engelskspråkiga grundskolan Lund International School och gymnasieskolan Thorén Innovation School. Den återstående hyrestiden löper på cirka sex år.

- Förvärvet av fastigheten stärker Hemsös närvaro i Lund. Vi äger sedan tidigare klustret av skolfastigheter i Sankt Larsparken. Nu etablerar vi oss också i det innovativa och internationella området runt Lunds Tekniska Högskola, säger Göran Sturesson, Hemsös regionchef Syd.

Säljare av fastigheten är Vasakronan och tillträde sker omgående.

Nils Styf, VD                                                                                            08-501 170 01
Göran Sturesson, Regionchef Syd                                                          040-636 48 10

Hemsö är Sveriges ledande privata ägare av samhällsfastigheter. Verksamheten består i att hållbart äga, förvalta och utveckla samhällsfastigheter för äldreboende, utbildning, vård och rättsväsende. Hemsö finns i Sverige, Tyskland och Finland. Hemsös verksamhet kännetecknas av långa hyresavtal och stabila hyresgäster. Tredje AP-fonden är majoritetsägare. Det totala värdet på Hemsös fastighetsbestånd uppgår till 35,0 miljarder kronor. Hemsö har kreditbetyg A- från Standard & Poor´s. Mer information på www.hemso.se