Hemtex ökar expansionstakten i Finland – öppnar tionde butiken i landet

Den 18 november slår Hemtex upp portarna till ytterligare en butik i Finland – i ett köpcenter i Palokka nära Jyväskylä. Det är den snabbväxande hemtextilkedjans andra butik i staden, tionde i landet och en bekräftelse på att Hemtex nu satsar för fullt på att växa på den finländska marknaden. ”Hemtex koncept är något nytt för de finländska kunderna, som upplever våra butiker och vårt sortiment som fräscht och annorlunda. Öppningen sker lagom till julhandeln och butiken är fylld med massor av varor som skapar julstämning i hemmet”, säger Hemtex regionchef i Finland, Stefan Björklund. Hemtex är Nordens ledande butikskedja för hemtextil med totalt 120 butiker i Sverige, Finland och Danmark. Redan hösten 2001 etablerade Hemtex sina första fyra butiker i Finland. Då var det för att lära sig marknaden. Nu handlar det om att låta fler finländare ta del av vad Hemtex har att erbjuda. ”Vi har konstaterat att vi kan driva en lönsam verksamhet i Finland och har därför beslutat att expandera butiksnätet. I år har vi öppnat sex nya butiker i Finland, och vi tänker hålla en fortsatt hög expansionstakt. På sikt finns det utrymme för fler än 30 Hemtexbutiker”, säger Hemtex VD och koncernchef, Anders Jansson. Utöver de två butikerna i Jyväskylä, har Hemtex fyra butiker i Helsingforsområdet: Forum, Hagnäs, Iso Omena och Östra centrum, två butiker i Åbo: Länsikeskus och Mylly samt en butik i vardera Björneborg och Lahtis. I Helsingforsområdet kommer Hemtex att fördubbla antalet butiker till nästa höst. Hemtex tar kontinuerligt marknadsandelar på den finländska marknaden. Under räkenskapsåret som avslutades i den 30 april 2004 ökade försäljningen i Finland med 32 procent till 34 miljoner kronor. För jämförbara Hemtexbutiker var tillväxten 31 procent. ”Finland har en stark designtradition och intresset för heminredning ökar. Hemtex koncept med inspirerande butiker och prisvärda heminredningsprodukter som tilltalar många människor har det som krävs för att lyckas i Finland”, säger Anders Jansson. Även på den svenska marknaden expanderar Hemtex snabbt. Hittills under 2004 har Hemtex öppnat elva butiker i Sverige och ytterligare förstärkt sin position som marknadsledande. Strategin är inriktad på fortsatt tillväxt genom etablering av nya butiker, förvärv av franchisebutiker, lansering av nya butiksformat och breddning av sortimentet. För ytterligare information, vänligen kontakta: Anders Jansson, VD Hemtex +46 (0)33-20 69 00, +46 (0)705-50 42 87 anders.jansson@hemtex.se Besök gärna vår webbplats: www.hemtex.se