Hexagon stärker sin portfölj av säkerhetslösningar med förvärvet av Guardvant

Hexagon AB, en ledande global leverantör av digitala lösningar, tillkännagav idag förvärvet av Guardvant, en erkänd ledare inom operatörsäkerhetslösningar för gruvindustrin. Guardvants flaggskeppslösning, OpGuard, används för att upptäcka och reagera på trötthet och distraktion hos föraren, som är den vanligaste underliggande orsaken till olyckor.

För att ytterligare minska risken för operatörsrelaterade olyckor kompletteras Guardvants trötthetsövervakning med lösningar för att undvika kollision och detektering av närliggande miljö, vilket ger förare en 360-graders situationsmedvetenhet. Kombinationen av säkerhetshöjande teknik håller förare säkra, utrustningen skyddad och produktiviteten ökar.

Fördelarna med Guardvants säkerhetshöjande lösningar är att de är tillämpliga på vilken industriell arbetsplats som helst och förbättrar trafiksäkerheten inom industrier som transport, frakt och flyg. Dess expanderingsplan kommer nu att vara en kombination av nya produkter och möjligheten att utnyttja Hexagons bredare globala närvaro.

"Guardvants engagerade och erfarna team tillsammans med Hexagon blir en perfekt kombination. Vi delar visionen att förarassisterande lösningar är väsentliga för säkra, effektiva och produktiva verksamheter, oavsett om det gäller gruvdrift, byggnation, jordbruk eller någon annan bransch som medför utmaningar och risker för operativa fordon," säger Ola Rollén, Hexagons vd och koncernchef. "Vår kombinerade expertis gör det möjligt för oss att bättre möta de allt vanligare säkerhetsmålen om noll olyckor på arbetsplatsen, samtidigt som vi bidrar till en naturlig övergång till helt autonoma system. Det här är viktigt eftersom fler och fler av våra kunder visar intresse för autonoma teknologier - en trend där vi har en unik position."

Guardvant har huvudkontor i Tucson, AZ, USA, och kommer att ingå i divisionen Hexagon Mining. Förvärvet konsolideras från och med idag och har ingen signifikant inverkan på Hexagons resultat.

För mer information, kontakta:
Maria Luthström, Investor Relations Manager, Hexagon AB, 08-601 26 27, ir@hexagon.com

Hexagon är en global ledare inom digitala lösningar som skapar autonoma anslutna ekosystem, ett tillstånd där data sömlöst sammankopplas genom den fysiska världen till den digitala, med intelligens inbyggd i alla processer.

Hexagons industrispecifika lösningar drar nytta av domänexpertis inom sensorteknologi, mjukvara och dataorkestrering för att skapa Smart Digital Realities™ som förbättrar produktivitet och kvalitet inom tillverkning, infrastruktur, säkerhet och mobilitetsapplikationer.

Hexagon (Nasdaq Stockholm: HEXA B) har cirka 19 000 anställda i 50 länder och en nettoomsättning om cirka 3 500 MEUR. Läs mer på hexagon.com och följ oss @HexagonAB