Bokslutskommuniké 2009

Fjärde kvartalet 2009 – Starkt resultat och mycket bra kassaflöde - Nettoomsättningen ökade till 703 MSEK (697). - Rörelseresultatet ökade med 48 procent till 80 MSEK (54). - Resultat efter skatt mer än fördubblades till 68 MSEK (31). - Resultat per aktie ökade till 2,56 SEK (1,17). - Det operativa kassaflödet var starkt och uppgick till 143 MSEK (206). Helåret 2009 – Bra resultat tack vare kraftfulla kostnadsanpassningar i en turbulent marknad - Nettoomsättningen uppgick till 2 608 MSEK (3 190), en minskning med 18 procent. - Rörelseresultat, exklusive jämförelsestörande poster, uppgick till 261 MSEK (310). Inklusive dessa poster uppgick resultatet till 163 MSEK (310). - Resultat efter skatt, exklusive jämförelsestörande poster, uppgick till 172 MSEK (183). Inklusive dessa poster uppgick resultat efter skatt till 102 MSEK (183). - Resultat per aktie, exklusive jämförelsestörande poster, uppgick till 6,48 SEK (6,89). Inklusive dessa poster uppgick resultat per aktie till 3,84 SEK (6,89). - Det operativa kassaflödet uppgick till 462 MSEK (411) exklusive jämförelsestörande poster. - Omstruktureringskostnader uppgick till 98 MSEK, redovisade under första kvartalet. - Styrelsen föreslår en utdelning om 1,00 SEK (0,00) per aktie. VD-kommentar ”Vårt resultat i fjärde kvartalet var starkt och en kraftig förbättring jämfört med motsvarande kvartal 2008. Vi mer än fördubblade resultat per aktie och rörelseresultatet uppgick till 80 MSEK (54), en ökning med 48 %. Vi har haft en fortsatt förbättrad försäljning framförallt till fordonsrelaterade kunder och vi har återigen på ett flexibelt sätt hanterat denna volymökning. Fortsatt bra hantering av rörelsekapitalet tillsammans med starkt resultat har gett ett fortsatt mycket starkt kassaflöde. 2009 var ett turbulent år med kraftigt försämrad efterfrågan. Vi hanterade detta väl med snabba och kraftfulla åtgärder. Vi lyckades uppnå ett resultat per aktie nästan i nivå med föregående år på 6,48 SEK (6,89) (justerat för jämförelsestörande poster). Det starka operativa kassaflödet uppgick till 462 MSEK och vår nettoskuld reducerades betydligt. HEXPOL står väl rustade inför 2010. Georg Brunstam, VD och koncernchef För ytterligare information kontakta: Georg Brunstam VD och koncernchef georg.brunstam@hexpol.com 0708-55 12 51 Urban Ottosson Finansdirektör urban.ottosson@hexpol.com 0767-85 51 44