HEXPOLs årsredovisning för 2009 publicerad

HEXPOLs årsredovisning för 2009 publiceras idag på hemsidan www.hexpol.com och har skickats till bolagets aktieägare.

I årsredovisningen kommenterar HEXPOLs VD och koncernchef Georg Brunstam: - 2009 var nog ett av de mest turbulenta år man kommer att uppleva. Trots att våra huvudmarknader och kunder hade volymnedgångar på 35-45% lyckades vi uppnå ett resultat per aktie, exklusive jämförelsestörande poster, på 6,48 SEK (6,89) – nästan i nivå med föregående år. - Det operativa kassaflödet var mycket starkt, 462 MSEK (411) tack vare bra rörelseresultat, utmärkt hantering av lager, kundfordringar och leverantörsskulder samt lägre investeringar. Vår soliditet stärktes och uppgick till 44% och vi minskade kraftigt vår nettoskuld med 433 MSEK till 760 MSEK (1 193) - Våra medarbetares kompetens och motivation har i denna extrema marknadssituation varit enormt värdefull. Vår strategi är baserad på en djup och bred polymer- och applikationskompetens och vi har därför varit mycket noggranna med att behålla vår utvecklings- och processkompetens. Genom detta har vi framgångsrikt kunnat fortsätta utveckla nya applikationer/produkter och därigenom stärka våra marknadsandelar. Årsredovisningen kan laddas ner på webbplatsen, www.hexpol.com, där även information om anmälan till HEXPOLs årsstämma den 7 maj finns. Beställning av tryckta exemplar kan göras via HEXPOLs kommunikationsavdelning, info@hexpol.com. För vidare information kontakta; Urban Ottosson Ekonomi- och Finansdirektör 0767- 855 144 Informationen är sådan som HEXPOL AB är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om finansiella instrument. Informationen lämnades till media för offentliggörande den 16 april 2010 kl 16:00