Thalamus dotterbolag Fiberdata bygger kommunnät i Alingsås

Pressmeddelande Stockholm 2004-11-24 Thalamus dotterbolag Fiberdata har tecknat avtal om att bygga kommunnät i Alingsås. Projektet innefattar ett nytt stomnät och byte av komponenter på 35 olika förvaltningar och skolor. Med det nya nätet får kommunen kapacitet att utöka sitt tjänsteinnehåll och användningen av IP-telefoni. Kontraktet är värt cirka 1 miljon kronor.

Alingsås kommun installerade sitt nät 1997 och det behöver nu byggas om för att klara nya krav som ställs på verksamheten. Det nya nätet ger ökad kapaciteten för olika tjänster och ger kommunen möjlighet att satsa stort på IP-telefoni och elektronisk dokumenthantering. Fiberdata kommer att installera ett helt nytt stomnät och i samband med det byts en rad gamla produkter ut på förvaltningar och skolor. Eftersom förvaltningar som räddningstjänsten och socialförvaltningen ingår ställs stora krav på driftsäkerhet. – Det nya nätet är en stor satsning för oss. Tillgängligheten kommer att öka avsevärt och nätet blir snabbare och mer driftsäkert. Jag är säker på att nätets nya möjligheter kommer att vara till glädje för skolan, eleverna och kommunens anställda. Fiberdata är en ny bekantskap som vi valde efter noggrant övervägande. Vi känner stor tillit för deras kunskap och erfarenhet, säger Göran Westerlund, IT-chef på Alingsås kommun. Nätet får 8 000 användare inom skolan och inom kommunens olika verksamhetsområden. Kommunens anställda kommer bland annat att kunna hantera uppgifter kring sin egen lön elektroniskt. – Vi på Fiberdata är väl rustade för att tillgodose kommunernas krav på ett nytt tjänsteinnehåll i sina nät. Kommunerna är en viktig målgrupp för oss. Vi är glada över det förtroende Alingsås kommun har gett oss och hoppas på ett gott samarbete även i framtiden, säger Peter Kullring, VD på Fiberdata. För vidare information, kontakta P-O Andersson, VD Thalamus Networks, tel. 0730-66 74 12, E-post po.andersson@thalamus.se Peter Kullring, VD Fiberdata. Telefon: 08-635 95 35 Mobil: 0703-24 95 35, E-post: peter.kullring@fiberdata.se Göran Westerlund, IT-chef på Alingsås kommun. Telefon: 0322-61 66 93 Mobil: 0706-75 08 05, E-post: goran.westerlund@alingsas.se Se fiberdata.se för pressmeddelanden Om Alingsås kommun Alingsås kommun ligger nordost om Göteborg i Västergötland. Kommunen utgör ett regionalt centrum med egen tillväxtkraft och är samtidigt en del i den större västsvenska arbetsmarknadsregionen. Kommunen har idag cirka 35 000 invånare. Kommunen vill växa med vision 2010, målet är att bli 40 000 invånare. Om Fiberdata Fiberdatas mål är att göra komplicerad kommunikation enkel – idag och för många generationer framöver. Fiberdata använder standardteknik, kombinerat med kundunika lösningar och tjänster för data-, tele- och videokommunikation. Det har gjort Fiberdata till en värderad och ofta anlitad partner, bland annat i Statskontorsavtalen. Sedan starten 1982 har Fiberdata en stark ställning som nätverksleverantör till försvarsmakten, processindustrin, stadsnät samt offentliga och privata verksamheter med höga säkerhetskrav. Sedan 2002 ingår företaget i Thalamuskoncernen som indelas i regionerna Norr, Mitt och Sydväst. Thalamus omsatte 255 Mkr under 2003. Fiberdata finns med 125 medarbetare på femton orter i Sverige.

Hifab erbjuder tjänster för projektledning och strategisk rådgivning inom bygg- och anläggningsbranschen. Hifab grundades redan 1947 och är noterat på Nasdaq First North Growth Market. Koncernen har ca 300 medarbetare fördelade på 12 kontor i Sverige, 2 internationella kontor och projektverksamhet i ett tiotal länder. Omsättningen är ca 360 MSEK. Hifabs Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB. Tel: +46 8 5030 1550. E-post: CA@mangold.se