Thalamus dotterbolag Fiberdata levererar telefonilösning till Hedemora kommun

Pressinformation 2004-11-16 Thalamus dotterbolag Fiberdata har tecknat ett avtal med Hedemora kommun gällande telefonilösning för kommunen. Avtalet är ett helhetsåtagande. Det totala ordervärdet för projektet är ca 2,5 miljoner kr.

Hedemora kommun hade tidigare en växel som det inte fanns uppgraderingsmöjligheter till. Dessutom var det problem med supporten. Med den nya växellösningen från Fiberdata får man såväl analog som digital telefoni och IP-telefoni, en mobiltelefon kan bli en anknytning i växeln och det finns möjlighet att skapa hemarbetsplatser via den fasta telefonin. Hänvisningssystemet uppgraderas med en talad röstbrevlåda med flera nya finesser. – Den nya växellösningen är flexibel, kostnadseffektiv och framtidssäker, säger Åke Öhrnberg, inköpschef och projektansvarig på Hedemora kommun. Detta var oerhört viktigt för oss i valet av växel. Att Fiberdata ligger bra till geografiskt för oss spelar naturligtvis in. Andra viktiga aspekter var serviceavtal och hänvisningssystem. – Fiberdata har tagit ett stort ansvar när det gäller förståelsen för kommunens behov av fungerande telefoni-lösningar inom alla olika verksamheter, säger Bernhard Niglis förvaltningschef vid Hedemora kommun. Tillgängligheten förbättras avsevärt och det är jag övertygad om att kommunens innevånare kommer att märka av. – Den här affären bekräftar återigen att vi är på rätt spår när det gäller kommuners behov av framtidens tele-foni. I den nya växeln finns möjligheter att gå över till IP-telefoni när tiden är mogen för Hedemora kommun, säger Claes-Göran Färnbo, chef Fiberdata Region Norr. Om Hedemora kommun Hedemora kommun ligger centralt i en befolkningstät region i södra Dalarna. Kommunen har inte mindre än sju tätorter. Hedemora stad är Dalarnas äldsta stad och centralort i kommunen med ett stort serviceutbud. De övriga är Långshyttan, Garpenberg, Vikmanshyttan, Stjärnsund, Husby och Västerby. Kommunen har ca 16 000 invånare. Om Fiberdata Fiberdatas mål är att göra komplicerad kommunikation enkel – idag och för många generationer framöver. Fiberdata använder standardteknik, kombinerat med kundunika lösningar och tjänster för data-, tele- och videokommunikation. Det har gjort Fiberdata till en värderad och ofta anlitad partner, bland annat i Statskontorsavtalen. Sedan starten 1982 har Fiberdata en stark ställning som nätverksleverantör till försvarsmakten, processindustrin, stadsnät samt offentliga och privata verksamheter med höga säkerhetskrav. Sedan 2002 ingår företaget i Thalamuskoncernen som indelas i regionerna Norr, Mitt och Sydväst. Thalamus omsatte 255 Mkr under 2003. Fiberdata finns med 125 medarbetare på femton orter i Sverige. För mer information kontakta: P-O Andersson, VD Thalamus Networks, tel. 0730-66 74 12, po.andersson@thalamus.se Claes-Göran Färnbo, chef Fiberdata region Norr tel. 0703-28 95 00, cg.farnbo@fiberdata.se Åke Öhrnberg, inköpschef och projektansvarig på Hedemora kommun, tel. 0225-340 74, ake.ohrnberg@hedemora.se Se www.fiberdata.se för pressmeddelanden och bildarkiv.

Hifab erbjuder tjänster för projektledning och strategisk rådgivning inom bygg- och anläggningsbranschen. Hifab grundades redan 1947 och är noterat på Nasdaq First North Growth Market. Koncernen har ca 300 medarbetare fördelade på 12 kontor i Sverige, 2 internationella kontor och projektverksamhet i ett tiotal länder. Omsättningen är ca 360 MSEK. Hifabs Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB. Tel: +46 8 5030 1550. E-post: CA@mangold.se