Hilding Anders inleder förhandlingar med de fackliga parterna om avveckling av verksamheten i Tollarp

Styrelsen för Tollarps Madrassfabrik AB, som ingår i Hilding Anders koncernen, har i dag beslutat om att inleda förhandlingar med de fackliga parterna om avveckling av verksamheten i Tollarp.

Samtlig personal i Tollarp, totalt ca 100 anställda som tillverkar bäddmadrasser, varslas nu om uppsägning på grund av avveckling av verksamheten. Förhandlingar med de fackliga organisationerna inleds omedelbart om hur många arbetstillfällen som eventuellt kan flyttas till andra enheter inom koncernen. Orsaken till beslutet att avveckla verksamheten i Tollarp står att finna i ett högt svenskt kostnadsläge som medför bristande lönsamhet för bolaget. ”Det är självklart ett smärtsamt beslut att behöva avveckla i Tollarp”, säger Anders Pålsson, koncernchef i Hilding Anders International. Lönsamheten i fabriken i Tollarp har under en tid varit under den nivå som planerats. Textilindustrin i Sverige kan inte konkurrera med lågkostnadsländer i Östra Europa och i Asien. Så har förhållandet varit i många år. Företagsledningen i Tollarp kommer att samverka med myndigheter och Kristianstads kommun för att möjliggöra både omställningsstöd och hjälp via Trygghetsrådet Malmö 2004-11-24 Anders Pålsson VD och Koncernchef Hilding Anders International Presskonferens: I dag klockan 12.00 Vid Tollarps Madrassfabrik, Polgatan 8, Tollarp HILDING ANDERS INTERNATIONAL AB, SÖDRA TULLGATAN 4, 211 40 MALMÖ TELEPHONE +46 (0) 40 665 67 00, FAX +46 (0) 40 665 67 01 REG.NO. 556650-6704 For further information, please contact: Peter Sturm, Information Manager, Hilding Anders AB, phone +46-(0) 40-665 67 14