HiQ satsar på tillväxt i Finland

- Stärker kunderbjudandet och intensifierar säljinsatserna genom HiQ Finland HiQ bildar ett nytt bolag när de två dotterbolagen HiQ Softplan och HiQ Quality Services slås samman. Det nya bolaget sysselsätter närmare 200 anställda i Helsingforsområdet med ett starkt erbjudande inom utveckling och kvalitetssäkring av avancerade system för kunder i branscher som spel, telekom, offentlig sektor och finans.

– Det här är ett spännande och viktigt steg för HiQ i Finland. I och med att vi slår samman våra två dotterbolag och bildar ett nytt så stärker vi vårt erbjudande till våra kunder på den finska marknaden. Vi blir en större aktör, med ett samlat erbjudande och ett starkare varumärke. Det känns mycket bra, säger Lars Stugemo, VD och koncernchef HiQ. VD för det nya bolaget blir Jukka Rautio, den nuvarande VD:n för HiQ Quality Services, vice VD blir HiQ Softplans nuvarande VD Pekka Neva. – Målet för 2010 är att fortsätta utveckla HiQ och växa på den finska marknaden. I början av maj flyttar vi in i nya lokaler i Esbo som skapar förbättrade möjligheter för oss att växa och rekrytera nya duktiga konsulter. Ett större bolag skapar givetvis också större möjligheter till utveckling för de anställda, säger Jukka Rautio. HiQ Finland erbjuder spetskompetens när det gäller utveckling av interaktiva spelplattformar, affärskritiska system för exempelvis offentliga myndigheter och logistikföretag samt utveckling av system för telekomindustrin. Därtill har HiQ Finland ett mycket starkt erbjudande när det gäller kvalitetssäkring av stora IT-system. Exempel på kunder är Tekes, Kuusakoski, Ficora, Nokia, Veikkaus, GTECH och ECHA (European Chemical Agency). – Sedan vi förvärvade HiQ Softplan för snart 8 år sedan har HiQ haft en mycket god utveckling i Finland. De båda bolagen tillsammans har många års erfarenhet på den finska marknaden och mycket goda relationer med de finska kunderna. Jag ser framemot att fortsätta arbeta med att stärka HiQ i Finland de kommande åren, säger Lars Stugemo. – Både Jukka Rautio och Pekka Neva har gjort ett strålande arbete med att utveckla HiQ i Finland de senaste åren och det goda samarbetet dem emellan har gjort HiQ till en stark aktör på marknaden. Nu tar vi ett naturligt steg framåt när vi bildare ett gemensamt bolag med fokus på tillväxt, där Jukka och Pekka bildar ett starkt team, säger Lars Stugemo. För ytterligare information, kontakta gärna: Lars Stugemo, VD och koncernchef HiQ, tel: 08-588 90 000 Jukka Rautio, VD HiQ Finland, tel: +358 9 4355 860 Annika Billberg, informationschef HiQ, tel: 08-588 90 015, 0704-200 103