Stark inledning på året!

HiQ inleder 2010 starkt, med hög lönsamhet och en mycket god finansiell ställning. Omsättningen uppgår till 273,6 Mkr och rörelseresultatet (EBIT) till 40,5 Mkr, en rörelsemarginal på 14,8 procent. Kassaflödet från rörelsen uppgår till 12,1 Mkr.

–Tack vare hårt och engagerat arbete från alla medarbetare på HiQ under förra året har vi inlett 2010 med en mycket stark position i Norden. IT-konsultmarknaden är idag god och vi ser en bra efterfrågan på våra tjänster. Nu fokuserar vi på att växa och rekrytera fler duktiga konsulter till HiQ, säger Lars Stugemo, VD och koncernchef på HiQ. – HiQ är idag en betydande aktör i Norden med en bred kundbas, bred geografisk närvaro och en stark finansiell ställning. Vi arbetar vidare med att förstärka HiQs verksamhet såväl geografiskt som marknadsmässig. Bildandet av HiQ Finland skapar en plattform för fortsatt tillväxt och ett starkare erbjudande till våra kunder på den finska marknaden, säger Lars Stugemo. HiQs projekt handlar om att hjälpa våra kunder att förenkla och förbättra sin verksamhet med hjälp av kommunikation och teknik. HiQ har arbetat med att utveckla system, produkter och tjänster i mer än 15 år. Bland kunderna finns ledande aktörer i flera branscher som t ex myndigheter & verk, industri, telekom, försvar, spel & underhållning, finans mm. – Ny teknik föds hela tiden och det skapar möjligheter för nya typer av företag och tjänster. Vi ser en ökad efterfrågan inom områden som media och underhållning, multimedia och Internet, spännande tillväxtområden för HiQ, säger Lars Stugemo. – I början av året valdes vi återigen till Sveriges Bästa IT-konsult i Veckans Affärers undersökning bland konsultköpare, givetvis ett resultat av det hårda arbete som vi tillsammans lägger ner för att utveckla HiQ varje dag. Vi är oerhört glada och stolta över utmärkelsen, avslutar Lars Stugemo. HiQs VD och koncernchef Lars Stugemo presenterar rapporten idag, tisdag den 27 april klockan 09.00, på HiQs kontor på Mäster Samuelsgatan 17, 9 tr i Stockholm. Rapporten kan beställas på 08-588 90 000 eller hämtas på www.hiq.se