Elitinnebandyspelaren Simon Klein blir ny ambassadör för Hjärnfonden i spelberoendefrågor

Simon Klein, som till vardags spelar innebandy för SSL-laget FC Helsingborg blir ambassadör för Hjärnfonden. Simon var tidigare spelberoende. I dag är han en spelfri spelare. Inom idrotten finns flera tabuområden som man sällan talar öppet om, spelberoende är ett.

– Jag tycker att det är viktigt att man inom idrotten ska våga prata om saker som är jobbigt. Om jag pratar öppet om mina problem kanske någon annan hakar på. Att vara öppen med mina spelproblem är också ett sätt för mig att hålla mig ifrån spelandet, säger Simon Klein.

Nu blir Simon Klein ambassadör för Hjärnfonden, som skapar resurser till forskning och information om hjärnan och dess sjukdomar. Det innebär att han bland annat kommer att blogga om sin tid som spelberoende åt Hjärnfonden. Spelberoende är en hjärnsjukdom precis som alkohol- och drogberoende samt andra beroendeframkallande beteenden. Han tror att bloggen kan bidra till ett öppnare klimat bland idrottare.

– Min blogg kommer att handla om innebandyn och jakten på en bra serieplacering och att lyckas i ett eventuellt slutspel. Jag kommer att skriva om hur det som forward är att göra mål eller hur det är att inte göra mål. Jag kommer dessutom att tänka tillbaka i olika spel- och dobbelsituationer och hur det påverkade mig och min omgivning.

Simon Klein tillhör den kategori i samhället där spelproblemen ökar mest, alltså unga män i åldern 18-24 år. I november presenterade Folkhälsoinstitutet en befolkningsstudie om spel och spelberoende. Denna studie visade att problemen nästan hade fördubblats från 5 procent till 9,5 procent sedan den förra studien från 1998 i just denna kategori.

Hjärnfonden samarbetar med innebandyrörelsen för att utbilda spelare och tränare i frågor kring hjärnan. En fungerande hjärna ökar chanserna att prestera på topp. Hjärnfonden erbjuder föreläsningar till alla föreningar i den högsta serien med målet att nå ut till hela innebandyrörelsen.

Läs Simons blogg om hans spelberoende och om sitt liv som innebandyspelare här: http://www.hjarnfonden.se/t_blog_list.php?blog_user_id=3&year=2010&week_number=03

Simon Klein har spelat i följande klubbar: FC Helsingborg 09/10, Västerås IBF 06/07 - 08/09, Sjöstads IF 05/05, Frösö IF 05/05, KAIS Mora AIF 04/05, KAIS Mora IF 02/03 - 03/04, Sjöstads IF 00/01 - 02/03, Skoghalls IBK, 98/99 - 99/00, Hammarö IBK 97/98

Spelberoende Beroendesjukdom är en förvärvad kronisk förändring av hjärnans belöningssystem. Förändringarna i hjärnan när ett missbruk uppstår är i stort sett desamma vare sig det rör sig om missbruk av en substans eller av ett beteende, som exempelvis spelberoende. I Sverige är ca 125 000 personer i någon mån spelberoende. Snabba spel med kort tid mellan insats och vinst är speciellt riskfyllda. Genomsnittssvensken spelar för 500-600 kr/år och storspelaren för 200 000 kr/år. Spelberoende kan leda till skulder, lögner, social isolering, skilsmässa, misskötsel av arbete, vräkning från bostad, ångest, kriminalitet samt hot och våld från personer som lånat ut pengar.

Hjärnfonden Hjärnfondens mål är att främja forskning och sprida information om hjärnans sjukdomar, skador och funktionsnedsättningar. De insamlade medlen kommer från privatpersoner, företag, skolor och föreningar. Varje år delar Hjärnfonden ut stipendier till forskare som nyligen doktorerat samt större anslag till kvalitativa forskningsprojekt. En vetenskaplig nämnd bestående av ett 20-tal av landets främsta neuroprofessorer granskar ansökningarna. www.hjarnfonden.se

Presskontakt Hjärnfonden Mats Persson Pressansvarig 0730-517 553, 018-67 72 62 mats.persson@hjarnfonden.se

Jonas Pettersson Projektledare, beroendefrågor 0738-13 99 69 Jonas.pettersson@hjarnfonden.se