SEI:s samarbete med Hjärnfonden har ökat kunskapen om spel och spelberoende bland innebandyspelarna

Under säsongen har Hjärnfonden samarbetat med innebandyrörelsen i frågor kring hjärnan. Fokus har legat på spelberoende eftersom forskning tyder på att idrottare i större grad har problem med spel. Utvärderingen visar att kunskapen om spel och spelberoende harr ökat markant bland innebandyspelarna sedan samarbetet började.

Jonas Pettersson från Hjärnfonden har föreläst om spelberoende för flera lag på elitnivån. Utvärderingen visar att kunskapen om beroende har ökat markant bland innebandyspelarna. Dessutom svarar 99 procent av de tillfrågade att de vet hur man söker hjälp för spelberoende. Innan föreläsningarna visste bara hälften vart man kunde vända sig.

– Jag är positivt överraskad över att våra föreläsningar har fått ett så varmt mottagande. Jag tror att det handlar om att alla någon gång har tippat på spel och att själva kick-känslan som jag talar om liknar de känslor idrottare möter i tävlingar och matcher, säger Jonas Pettersson.

Man räknar med att det idag finns cirka 160 000 svenskar som missbrukar spel. Spelmissbruket bland framförallt unga män har ökat lavinartat de senaste 10 åren. I dag har nästan var tionde i ålderskategorin 18–24 år problem med sitt spelande.

– Spelberoende är inte uppmärksammat i samhället på samma sätt som andra beroenden, men kan på sikt leda till samma negativa konsekvenser som exempelvis alkoholism eller drogmissbruk. Att innebandrörelsen har tagit ställning i frågan är mycket viktigt. Med ökade kunskaper och attityder finns möjlighet för lagen att på ett tidigt stadium förstå mekanismerna bakom spelberoende och identifiera lagkamrater i riskzonen, säger Jonas Pettersson.

– Hjärnfondens föreläsning om spelberoende var otroligt givande. Den gav mig, som inte är drabbad, förståelse och nyttig kunskap om detta område, säger Storvretas Mika Kohonen.

Säsongens samarbete avslutas under innebandyfinalerna i Globen där Hjärnfondens Generalsekreterare, Bo Ingemarson medverkar. Då kommer man även att samla in pengar till förmån för hjärnforskningen.

Presskontakt Mats Persson, Pressansvarig 0730-517 553, 018-67 72 62 Mats.persson@hjarnfonden.se

Hjärnfonden Hjärnfondens mål är att främja forskning och sprida information om hjärnans sjukdomar, skador och funktionsnedsättningar. De insamlade medlen kommer från privatpersoner, företag, skolor och föreningar. Varje år delar Hjärnfonden ut stipendier till forskare som nyligen doktorerat samt större anslag till kvalitativa forskningsprojekt. En vetenskaplig nämnd bestående av ett 20-tal av landets främsta neuroprofessorer granskar ansökningarna. www.hjarnfonden.se Bli medlem på vår Facebook-sida och få kontinuerlig information