Årets Leverantör Gris 2019 kommer från Löderup

På Fröslövs Boställe på Österlen driver Ola och Irén Ohlsson sin gård med plats för 1 200 slaktgrisar och en årlig produktion av knappt 4 000 stycken. Med ett målmedvetet hållbarhetsarbete med fokus på god djuromsorg och egen tillverkning av foder från gårdens egna råvaror har HKScan utsett Fröslövs Boställe till årets grisleverantör 2019. Årets leverantör är ett hedersomnämnande bland Sveriges lantbrukare och tilldelas de gårdar med hög ambitionsnivå, extra god djuromsorg och förmåga att förbättra och utveckla sin verksamhet.

Strax utanför Löderup på Österlen bor Ola och Irén Ohlsson med sina tre barn, katt, kanin, häst och 1 200 grisar. Gården Fröslövs Boställe har varit i familjens ägo sedan 1984, men drevs från början av Olas föräldrar. 2012 tog Ola över gården helt och sedan 2016 driver Ola och Irén gården tillsammans. Utöver grisarna har gården en växtodling på 250 hektar åker. Paret odlar sockerbetor, korn, vete, ärtor och raps. Större delen av spannmålen och alla ärtorna förädlas genom egen foderberedning till grisarna. Tillsammans med sina grannar delar de på ett antal av gårdens maskiner.

- Vi älskar arbetet med grisarna här på gården och med så många djur ägnar vi mycket tid åt att säkerställa att stallet alltid är rent och fint och att grisarna får en god omsorg. Genom att själva odla och tillverka fodret åt grisarna ser vi goda möjligheter att minska gårdens klimatavtryck, säger Ola Ohlsson.

Årets leverantör är en etablerad utmärkelse bland svenska djuruppfödare och vinnare utses bland HKScans 8 000 olika leverantörer av nöt, gris och lamm. De nominerade leverantörerna har bland annat bedömts utifrån hur de jobbar med att främja djurens naturliga beteenden, att produktionen är flexibel och anpassad efter svensk konsumtion, men också utifrån sin framåtanda och utveckling av gården.

- Med den här utmärkelsen vill vi lyfta fram leverantörer som vi ser har gjort något extra under året som har gått. Vi jobbar nära våra leverantörer och besöker gårdarna frekvent. Det är oerhört givande att få följa deras ambitiösa och många gånger innovativa arbete. Jag kan med säkerhet säga att våra svenska bönder gör verklig skillnad för klimatet och säkerställer vår svenska livsmedelsproduktion. Och det förtjänar att uppmärksammas, säger Magnus Lindholm, Inköpsdirektör HKScan Sweden.

Motivering till Årets Leverantör Gris 2019

Ola och Irén Ohlsson driver Fröslövs Boställe. Ola och Irén är kunniga och erfarna producenter med stort intresse för grisar. Ola och Irén jobbar målmedvetet och har höga krav på att grisarna ska ha det bra på gården. Smågrisarna är kopplade till ett mellangårdsavtal som fungerar mycket väl. Produktionen håller hög nivå och det är alltid lika trevligt att titta in i de ljusa stallarna med pigga grisar i rena boxar. Hållbarhet och miljö är viktiga parametrar som fångas upp via egen tillverkning av foder på gården med egna råvaror så långt det är möjligt. Detta upplägg sparar på transporter och minskar belastning på miljö och klimat.

Magnus Lindholm, Inköpsdirektör HKScan Sweden, telefon: +46 (0)511 254 17

Elisabeth Svensson, Chef HKScan Agri CR och rådgivning, telefon: +46(0)44 19 40 63
Ola Ohlsson, Årets Leverantör Gris 2019, telefon: +46(0)70 552 45 70

HKScan är ett nordiskt företag som producerar kött och måltider. Vi har över 7 300 yrkeskunniga medarbetare som strävar efter att servera världens mest krävande gaffel och säkerställa kvalitet genom hela värdekedjan, från gård till gaffel. HKScan producerar, marknadsför och säljer högkvalitativa och hållbart framtagna produkter av fläsk-, nöt-, fjäderfä- och lammkött samt charkuterivaror och färdigmat, med starka konsumentvarumärken som HK®, Scan®, Rakvere®, Kariniemen®, Rose®, Pärsons® och Tallegg®. Våra kunder finns i sektorerna detaljhandel, food service, industri och export och vår hemmamarknad utgörs av Finland, Sverige, Danmark och Baltikum. Vi exporterar till nästan 50 länder. År 2017 hade HKScan en omsättning på 1,8 miljarder euro, vilket gör oss till en av Europas ledande producenter av kött och färdigmat.