HKScan tar nästa steg i utvecklingen av Hampshire

Hampshirerasen kom till Sverige på 70-talet och genom en mycket lyckad treraskorsning skapades Sveriges första varumärke för griskött. Köttet fick namnet Piggham när den lanserades i butik i början av åttiotalet och har sedan dess varit en favorit hos konsumenterna.

1974 startade Scan ett projekt med syftet att hitta en lämplig faderras i en treraskorsning. Försöken med Hampshire som far blev mycket framgångsrika och korsningen gav starka, produktiva grisar. Korsningen hade även en överlägsen köttkvalitet och Hampshire blev därmed framgångskonceptet bakom HKScans varumärke Piggham. Nyckeln till det goda köttet är den unika RN-genen som Hampshire bär på. Köttet blir saftigare, mörare och smakrikare och det har vid ett flertal tillfällen vunnit priser vid oberoende tester. Hampshire används idag av majoriteten av de svenska grisproducenterna.

Tack vare framgångarna med Pigghamkonceptet har Hampshiregenetiken exporterats till andra länder. Avelsarbetet på Hampshire sker idag på tre besättningar i Sverige samt en i Norge och en i Storbritannien. Samarbetet med avelsbolaget JSR Genetics i Storbritannien inleddes 2004 och 2005 med bolaget Scanpig AS i Norge. I Storbritannien säljs Hampshireköttet under två av de stora livsmedelskedjorna Sainsbury´s och Morrisons premiumvarumärken. Hampshires robusthet har visat sig passa utmärkt för brittiska förhållanden där en stor del av grisarna föds upp utomhus.

Tidigare har besättningen i Norge inte tagit fram semingaltar för svenska marknaden men nu tar vi nästa steg i samarbetet av Hampshirerasen och i slutet av maj importeras de första galtarna till de svenska seminstationerna. Detta för att integrera populationen ytterligare. Fortsättningsvis exporteras semindoser till Norge från Sverige, och framöver kommer genetiskt utbyte även att ske mellan Storbritannien och Sverige/Norge.

"Det känns bra att vi nu tar nästa steg i att utveckla Hampshire och förstärker samarbetet med våra partners. Det är viktigt att vi fortsätter att utveckla oss både för att ge grisuppfödare i Sverige men även andra länder bättre förutsättningar och vi fortsätter den positiva utvecklingen i Norge och Storbritannien. Vi är litet avelsbolag på en global marknad men med en bra och stark produkt som växer ser jag mycket positivt på framtiden med vår robusta och smakmässigt överlägsna Hampshire", säger Magnus Lindholm, Director Animal Sourcing Sverige.

För ytterligare information:

Mediejour, Sweden, +46 8 725 85 10

HKScan är ett nordiskt kött- och måltidsföretag. Nära 7 200 yrkeskunniga medarbetare strävar efter att servera världens mest krävande konsumenter och säkerställa kvalitet genom hela värdekedjan, från gård till gaffel. HKScan producerar, marknadsför och säljer högkvalitativa och hållbart framtagna produkter av fläsk-, nöt-,  fågel- och lammkött samt charkuterivaror och färdigmat, med starka konsumentvarumärken som HK®, Scan®, Rakvere®, Kariniemen®, Rose®, Pärsons® och Tallegg®. Våra kunder finns inom detaljhandel, food service, industri- och exportsektorn och våra hemmamarknader utgörs av Finland, Sverige, Danmark och Baltikum. Vi exporterar till nästan 50 länder. År 2018 hade HKScan en omsättning på 1,7 miljarder euro. www.hkscan.com