Lars Appelqvist blir EVP för HKScan Business Unit Sverige

Lars Appelqvist (46) har utnämnts till EVP för HKScan Business Unit Sverige och medlem av Koncernens Ledningsgrupp.

Han kommer närmast från Löfbergs där han är VD. Appelqvist kommer tillträda sin nya tjänst senast den 1 januari 2021. Denis Mattsson fortsätter som tf EVP för Business Unit Sverige fram till dess.

Lars Appelqvist har haft flera olika positioner inom Löfbergs sedan 1998 och har varit VD under de senaste 12 åren. Han är även ordförande i branschorganisationen Livsmedelsföretagen.

“Jag ser fram emot att arbeta med Lars Appelqvist och implementera HKScans strategi i Sverige. Sverige är en nyckelmarknad för oss och jag är helt övertygad att vi, under Lars Appelqvist ledning, kommer att utveckla den svenska verksamheten i linje med vår strategi. Jag önskar Lars varmt välkommen,” säger HKScans CEO Tero Hemmilä.

“Jag ser med stort intresse fram emot att fortsätta utveckla HKScans affär i Sverige och implementera Koncernens strategi. Scan är ett starkt och mycket välkänt varumärke i Sverige. Jag är övertygad om att det finns stor marknadspotential kopplad till den svenska verksamheten. Det känns spännande att fortsätta stärka verksamheten genom hela värdekedjan från gårdarna till konsumenternas matupplevelser,” säger Lars Appelqvist.

För mer information:
Tero Hemmilä, tel. +358 10 570 2012

HKScan Media Service Desk, tel. +358 10 570 5700 eller communications@hkscan.com

HKScan är ett nordiskt företag som producerar kött och måltider. Vi har över 7 000 yrkeskunniga medarbetare som strävar efter att servera världens mest krävande gaffel och säkerställa kvalitet genom hela värdekedjan, från gård till gaffel. HKScan producerar, marknadsför och säljer högkvalitativa och hållbart framtagna produkter av fläsk-, nöt-, fjäderfä- och lammkött samt charkuterivaror och färdigmat, med starka konsumentvarumärken som HK®, Scan®, Rakvere®, Kariniemen®, Rose®, Pärsons® och Tallegg®. Våra kunder finns i sektorerna detaljhandel, food service, industri och export och vår hemmamarknad utgörs av Finland, Sverige, Danmark och Baltikum. Vi exporterar till nästan 50 länder. År 2019 hade HKScan en omsättning på 1,7 miljarder euro, vilket gör oss till en av Europas ledande producenter av kött och färdigmat.