Höganäs Bokslutskommuniké 2011

Fokus på kassaflöde och fortsatta initiativ i värdekedjan genom lansering av induktorer

VD Alrik Danielsson kommenterar rapporten för det fjärde kvartalet:

Vi nådde under 2011 precis som under 2010 våra långsiktiga mål för såväl tillväxt, som rörelsemarginal och avkastning. Vi påverkades under hösten negativt av lagerjusteringar hos våra kunder, vilket föranledde oss att också dra ned våra lagernivåer och minska vår produktionstakt. Vi gjorde detta för att slå vakt om vårt starka kassaflöde, även om det påverkar kvartalets resultat negativt.

Utsikterna för 2012 är ovissa och Höganäs påverkas av svängningarna i världsekonomin, men som företag står vi starkt inför framtiden. Vi lanserar nu induktorer under Höganäs varumärke InductitTM , vilket är ytterligare ett viktigt steg i Höganäs arbete i värdekedjan. Dessa produkter är högintressanta, inte minst genom ökande efterfrågan på miljövänliga energikällor.

Fjärde kvartalet 2011 (jämfört med samma period föregående år)

• Nettoomsättningen var 1 632 Mkr (1 612), vilket är 1% högre än föregående år. Försäljningsvolymen var 3% lägre. Efterfrågeläget var bättre än samma period föregående år i Nordamerika, men sämre på de flesta håll i resten av världen. Detta är en effekt av lägre produktionstakt och lagerneddragningar hos många kunder. Den negativa effekten av översvämningarna i Thailand beräknas till ca 1 500 ton, motsvarande 1,4% volymminskning för koncernen.
  • Rörelseresultatet var 212 Mkr (238) och resultat efter skatt 152 Mkr (162), p g a lägre volymer och lägre valutasäkringsresultat.
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick för kvartalet till 4,37 kronor (4,66).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten var 267 Mkr (193). Genom lagerneddragningar kunde kassaflödet förbättras, trots något lägre rörelseresultat.

.

1 januari – 31 december 2011 (jämfört med samma period föregående år)

• Nettoomsättningen var 7 081 Mkr (6 671), vilket är 6% högre än föregående år, med positiv utveckling i samtliga regioner. Försäljningsvolymen var också 6% högre.
  • Rörelseresultatet var 1 071 Mkr (1 114) och resultat efter skatt 762 Mkr (804).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 21,90 kronor (23,11).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten var 803 Mkr (698).
  • Nettoskuldsättningsgraden uppgick vid årsskiftet till 25% (24%).
  • Styrelsen föreslår en kontant utdelning om 10,00 kr/aktie (10,00).
  • Utsikterna är oförändrade jämfört med den bedömning som lämnades i delårsrapporten för tredje kvartalet. Osäkerheten är betydande beträffande den närmaste framtiden. Det är ovisst i vilken omfattning skuldkrisen i världen kommer att påverka den globala industriaktiviteten under 2012. Det underliggande långsiktiga efterfrågeläget bedöms emellertid som gynnsamt, med undantag för Sydeuropa.

Höganäs den 9 februari 2012

Höganäs AB (publ)

Webbsänd telefonkonferens

Alrik Danielson, VD och koncernchef, och Sven Lindskog, Finansdirektör, presenterar kvartalsrapporten vid en telefonkonferens den 9 februari 2012 kl 10.30

Presskonferensen kommer att webbsändas på; www.hoganas.com / Investor Relations / Conference Call. Denna är öppen för journalister, analytiker och investerare.

Deltagare är välkomna att ringa in på +46 (0)8 505 598 12, +44 (0)207 108 6303 eller

+1 8666 765 870.

Presentationen kan laddas ned på bolagets hemsida: www.hoganas.com.

Notera

Informationen är sådan som Höganäs ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 9 februari 2012 kl. 09.00.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Alrik Danielson, VD och koncernchef, 042-33 80 00
Sven Lindskog, Finansdirektör, 042-33 80 00

Höganäs i korthet

Höganäs AB är världens ledande tillverkare av järn- och metallpulver. Baserat på en stark vision om pulvrets möjligheter att förbättra effektivitet, resursförbrukning och miljöpåverkan inom en rad områden, har företaget utvecklat en djup applikationskompetens.

I samarbete med kunderna kan Höganäs därmed bidra till att t ex skapa framtidens bilkomponenter, vitvaror samt produkter till vatten- och avgasrening. Företaget, som grundades 1797, hade under 2011 en omsättning på 7 081 Mkr och är noterat på NASDAQ OMX Stockholms Mid Cap-lista.

För ytterligare information besök vår hemsida www.hoganas.com.