• Höganäs/

Höganäs Delårsrapport 1 januari – 31 mars 2010: Stark tillväxt i Asien, positiv resultatutveckling och framsteg inom ytbeläggningssegmentet

VD Alrik Danielsson kommenterar rapporten för det första kvartalet: – Marknaden var fortsatt stark i Asien och Sydamerika under första kvartalet. Försäljningsvolymerna i Kina och Indien nådde ny rekordnivå. Efterfrågesituationen för 2010 är osäker främst med hänsyn till Europa. Det är särskilt glädjande att vi har kunnat behålla ett starkt kostnadsfokus under de senaste sex månadernas försäljningsåterhämtning. Detta avspeglar sig också i resultatförbättringen under första kvartalet. Våra satsningar på forskning och utveckling har under kvartalet genererat resultat bl a genom lyckat samarbete inom ytbeläggning med laser för fartygsrenovering. Detta öppnar upp nya marknader för våra ytbeläggningspulver och visar på den know-how som Höganäs har byggt inom området ytbeläggning med laser.

Första kvartalet 2010 (jämfört med samma period föregående år): • Nettoomsättningen var 1 548 Mkr (916) under kvartalet, vilket är 69% högre än föregående år. Försäljningsvolymen var 93% högre. Efterfrågeläget fortsatte förbättras på samtliga marknader och försäljningsvolymerna i Asien och Sydamerika mer än fördubblades. • Rörelseresultatet var 282 Mkr (-111) och resultat efter skatt 207 Mkr (-90). Volymökningen samt positiva effekter av kostnadsbesparingar gav en gynnsam påverkan på resultatet. • Resultat per aktie uppgick för kvartalet till 5,94 kronor (-2,58). • Kassaflödet från den löpande verksamheten var 94 Mkr (142). • Nettoskuldsättningsgraden har under kvartalet minskat till 39 % från 43%. • Utsikterna har förbättrats något. Marknaden är stark i Asien och Sydamerika och en gradvis förbättring, om än i osäker takt, väntas i Nordamerika. Den underliggande efterfrågan i Europa bedöms emellertid fortsatt vara svag. Höganäs den 21 april 2010 Höganäs AB (publ) Webbsänd telefonkonferens Alrik Danielson, CEO, och Sven Lindskog, CFO, presenterar kvartalsrapporten vid en telefonkonferens den 21 april 2010 kl 10.30. Presskonferensen kommer att webbsändas på; www.hoganas.com / Investor Relations / Conference Call. Denna är öppen för journalister, analytiker och investerare. Deltagare är välkomna att ringa in på +44 20 7162 0125. Presentationen kan laddas ned på bolagets hemsida: www.hoganas.com. Notera Informationen är sådan som Höganäs ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 21 april 2010 kl. 09.00.